0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En värmepump med 100% effekttäckning i kombination med ca 10 kW solceller torde väl vara något av det mer miljövänliga som finns kan jag tycka. (Ger mer än väl den energi som värmepumpen förbrukar)När det gäller att köpa eller vänta så tror jag nog att bidragen kommer att fluktuera mer än priserna på själva solcellerna, så om du tycker att bidragen är OK nu så tror jag inte att det är fel att köpa nu.Visst, värmepump och solceller skitar ned lite i produktionsprocessen, men ved och pellets bidrar med:Skogs-skövlingMarkberedda marker som är nästan omöjliga att förflytta sig i efter att man avverkat, och i en mansålder framåt, minst.Det blir rök och nedfall från eldningen, vilket främst stör grannarna och närmiljön.Rök som läcker in i bostaden kan vara direkt hälsovådlig.Utsläpp från fordon/transporter både vid avverkning, transport med mera gör inte ved till ett helt miljövänligt alternativ, veden i sig är förnyelsebar, men det fröbrukas nog rätt många liter fossila bränslen innan en m3 ved finns i pannrummet.
I pannrummet finns en normal, för stor, oljetank och en kombipanna för fastbränslen, el eller olja, som bör vara kvar i vart fall då den kan användas vid ex. elavbrott. Har även ett litet nöd-aggregat som kan driva värmepannan. Stort hus med CV och full automatik.Oljetanken behöver inte vara så stor och pannrummet är ganska fullt med detta.Bergvärme som kan krångla en del och är beroende av el är vi inte så tända på just nu.Pannan kan sköta VV.Hur kan det kombineras med nytt och ska man vänta tills solceller är billigare?
Jag tänkte som du när jag skaffade bergvärme 2008. Efter 9 år utan ett enda avbrott så åkte den sparade kombipannan och oljetanken ut. Skönt med tre extra kvadratmeter golv och 6 kvadratmeter väggyta. Solceller är redan billigare. Men inte batterier eller bränsleceller.
-Elverk.
Skulle tro att 90% av Sveriges befolkning förlitar sig på att strömmen inte skall försvinna längre tid än att man klarar sig utan backup när så sker.Under mitt 52 åriga liv har det i alla fall aldrig varit något problem.Det enda jag kan påminna mig var ett strömavbrott vi hade när jag var barn.Kan ha varit mer än 12 timmar, men mindre än 24 timmar.Minns att det föddes ovanligt många barn 9 månader senare, men ingen frös ihjäl under tiden strömavbrottet varade.Sen kan man ju alltid tänka att man i t.ex. en krigssituation skulle vara mycket bättre rustad om man i vart fall kunde värma sig, och då kan det ju vara bra med ett biobränslealternativ, t.ex. en helt vanlig braskamin, om man har plats för det och tycker att riskerna är så pass stora att det känns vettigt att satsa pengarna som krävs för det.Eller att man som du tänkt, sparar den gamla anläggningen så att den går tvinga igång om det någon gång skulle bli nödvändigt.Har du plats så varför inte, men koppla den nya anläggningen parallellt med den gamla så du slipper alla energiförluster och styrproblem som det kan innebära att ha den i det nya systemet.