0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Jag har en CTC Eco Air 107 där jag för några dagar sedan började fåfelmedelandet "Kommunikationsfel Utomhusdel".Den fortsatte att fungera och ge värme som vanligt men texten kom upp emellanåt och syntes ett par sekunder föratt sedan återgå till den vanliga menyn.I dag så gick den enbart på El patronerna.Jag har ett hemmabygge med ack tank.Någon som vet vad det kan vara eller har varit med om det?Jag har sett att den mus har bott i utomhusdelen för det liggerlite skal från solrosfrö där och lite musskit.Ser inga bitskador på några elkablar eller annat.Ett annat problem är att min värmekabel inte fungerar längre som jaghar installerat för avfrostningsvattnet inte skall frysa under utomhusdelen.Har en egen brytare till den och slår jag på den så blinkar displayen i utomhusdelen så den är avstängd. Tror inte det har med kommunikationsfelet att göra men nämner det ändå./Sven
Såg nu via google att det fanns en tråd om detta, hittade dock inte tråden i forumets sök funktion./Sven
Svarar mig själv.Tror jag har en dåligt ansluten nolla.Kommunikationen fattar jag det som om den går mellan kommunikationstrådoch Nolla.Den i El-centralen borde sitta bra då den går till Reglercentralen som i sintur styr kontaktorerna för El-patronerna och dom slår till med kraft. Dom är anslutna mellan fas och nolla.Reglercentralen fungerar stabilt med så i denär det knappast något problem.Kvar är då anslutningen i Utomhusdelen. Jag skrev innan att när jag slog påvärmekabeln så klicka det i datorn i utomhusdelen, typ som en solinoidtill en startmotor med dåligt batteri. Även displayen fladdrade i takt med ljudet.Jag har kopplat förbi värmesystemet från jordfelsbrytaren för att jag prioriterarvärme om jordfelsbrytaren löser ut av annan anledning så där får jag ingen ledtråd.Men det hade jag nog inte fått ändå då fläkt och kompressor är trefas, om jag minns rätt.Så om Nollan sitter löst så är det naturligt att värmekabeln som drar lite mer ström än utedelens dator får det att fladdra och då Nollan bryts så går det ju heller ingen ström genom den fasen.Såg även att det var lite kondens å bottenplåten i utomhusdelen, inte mycketmen det påvisade att det är en fuktig miljö så kopparkabeln, Nollan, kan ju ha ärgat.Skall försöka sluta jobbet lite tidigare i morgon så jag kan sitta i dagsljus ochgå igenom anslutningarna i utomhusdelen./Sven
Skriver från minnet så det kan vara så att jag minns helt fel...En av faserna till utedelen är konstant påslagen, detta ger ström till elektroniken, och förmodligen allt annat såsom värmekabel. Det kan ju vara denna fas som glappar.Var tvungen att kolla i manualen, och det ser ut som att kommunikationen sker över komm/L1, och med tanke på vad värmekabeln framkallar för symptom så ser jag L1 som högst misstänkt.Manualer finns här http://ctc.se/sv/nedladdningar?product-title=ecoair&file-type=&lang=1
Då borde inte kompressorn och fläkten fungera och det gjorde dom under typ 4 dagar medans felmedelandet kom till och från.Fast nu är jag inte 100% säker på att pumpen gick samtidigt som medelandet syntes.Jag får bearbeta vad du skrev.Jag börjar med att undersöka alla anslutningar i utomhusdeln, provar anläggningen och går det inte så jobbar jag mig vidare inåt till jag kommer till elcentralen.Tack för Ideen!/Sven