Hej,
Måste köpa ny värmepump och snöat in mig på Mitsubishi Hero. Pumpen sitter i vardagsrummet så design på innedelen är en faktor och där tycker jag Heron är snygg. Läst tester på nätet och Heron verkar få bra omdömen även om det så klart inte finns långtidstest - tänker dock att deras FH35 varit stabil och detta är en vidareutveckling. Rätt?
Det jag inte blir klok på är om jag skall välja LN35 eller LN50. Vårt hus är en suterrängvilla från -78 med 92 kvadrat i varje plan - allt är boyta förutom ett förråd på 14 kvadrat. Planlösningen är relativt öppen på övervåningen och ok på nedervåningen även om det där är fler rum. Pumpen sitter idag i mitten av huset vid trappan vilket verkar fungera bra. Förutom pump har vi elradiatorer.
Beroende på var jag läser rekommenderar man LN50 till storleken på vårt hus medan andra säger LN35. Går man på LN50 är ju dock utedelen av en helt annan kaliber vilket i sig inte är ett jätteproblem men skapar vissa komplikationer då man får anpassa installationen mer från nuvarande pump. Tänker också ifall den ökade minimieffekten kan vara fördyrande (1,8 kW vs 1 kW) om man går på LN50?
Viktigast är ju dock att när man nu byter, byter till något bra då jag hoppas ha denna pump 5-10 år.
Vi bor utanför Göteborg så blir inte jättekallt på vintern förutom några köldknäppar.
Tar gärna emot råd!