Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krav pÃ¥ autoriserad VVS-installation vid nybygge?  (läst 2403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas_sthlm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sprang för ett tag sen på en hantverkare som hävdade att det från juli-2017 krävdes auktorisering för vatteninstallationer om ett nybygge ska bli godkänd vid slutbesiktning.

Har letat som en tok på nätet och inte hittat något om det.
Nån annan som hört något liknande?

Vad jag kunnat se kräver försäkringsbolagen fortfarande bara att det skall vara "fackmannamässigt" utfört.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krav på autoriserad VVS-installation vid nybygge?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2018, 00:04:09 »
Har det inte med säkert vatten föreskrifterna att göra?
Har för mig om att dessa ska följas om besiktningen ska godkännas.
Bara auktoriserade firmor kan utfärda intyg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krav på autoriserad VVS-installation vid nybygge?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2018, 01:13:47 »
Ja det där är väl inget nytt från juli 2017 precis utan den bestämmelsen har funnits sedan långt tillbaka i tiden. Jag vet när jag byggde själv i slutet av 70-talet så fick man anmäla ansvarig arbetsledare för själva bygget samt ansvarig arbetsledare för VVS-arbetena i huset annars så fick man överhuvudtaget inget byggnadslov, och då var det fråga om en auktoriserad byggnadsfirma alt byggmästare och en auktoriserad vvs-firma. Så det går inte med vilken rörkrökare eller någon annan vanlig eller ovanlig amatör som helst.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Krav på autoriserad VVS-installation vid nybygge?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2018, 07:20:31 »
För Vvs finns det ingen generell auktorisation, så det verkar konstigt att kommunen skulle kunna kräva det. SäkerVatten delar ut auktorisation till sina medlemmar, men det är en kommersiell aktör med EN metod man kan använda för att uppnå kraven i BBR och branchstandard. Försäkringsbolagen brukar kräva att man följer någon av de branchstandarder som finns men, återigen, kommunen som myndighet borde inte kunna kräva att man använder en viss leverantörs standard eller använder sig av hantverkare som är medlemmar i en viss förening.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krav på autoriserad VVS-installation vid nybygge?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2018, 13:24:28 »
Ja jag hänvisade till hur det var under slutet av 70-talet, och då var man tvungen att ange i bygglovshandlingarna ansvarig för bygget och ansvarig för VVS-arbetet, annars fick man inget bygglov. Sen vet jag inte om det var nödvändigt att de var med i en viss förening utan villkoret var väl att de var kända och välrenommerade sedan tidigare och hade rätt kompetens för uppgifterna.
Detta har väl vad jag förstår sedermera ersatts av en s.k kvalitetsansvarig för bygget som helhet istället och från 2011 så ersattes den kvalitetsansvariga med en s.k kontrollansvarig. Den kontrollansvariga fick då utökade arbetsuppgifter och ansvar vilket ställde ännu högre krav på kompetens på denne vilket innebär att den kontrollansvarige måste vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan. Detta innebär väl i sin tur att det är den kontrollansvariga som ser till att det är kompetent personal som utför t.ex VVS-arbetena på ett nybygge/ombygge/tillbygge för att han skall kunna ansvara för detta och godkänna den.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/     

Utloggad tomas_sthlm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krav på autoriserad VVS-installation vid nybygge?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2018, 14:26:38 »
Tack för svaren.
Det var ungefär som jag misstänkte.
Tolkar det hela som att så länge en uttalat ansvarig person kan visa att man följt PBL (i praktiken någon gällande "branchstandard" tex Säker vatten) blir det godkänt. Både av kommun och försäkringsbolag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!