Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: expansionskort och Diplomat Inverter M  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
expansionskort och Diplomat Inverter M
« skrivet: 04 januari 2018, 16:57:40 »
Hej,
Nu har jag förra året fått installerat en BVP, Thermia Diplomat Inverter.
Detta var en konvertering från oljepanna.

Rätt nöjd med elnota, fast jag tror det borde gå att optimera någorlunda.

Tjejen tycker det är kallt på nedervåningen. Jag håller med fast jag är inte så "kylig" av mig. I tvättstugan (som vi vill renovera upp) är det ännu kallera.
Temp på nedervåningen är knappast 19 grader. Elementen blir varma, men jag tror de hänger helt enkelt inte med. På övervåningen är det betydlig varmare. Runt 22-23 grader.

Nu är det ändå en del renovering som behöver göras och vid renovering av duschrum (8 m2) på övervåning och tvättstuga-> badrum på nedervånin (16 m2) och skulle jag gärna lägga in vattenburen golvvärme. Kan även tänka mig att isolera platta och lägga golvvärme på hela nederväningen (gillestuga 40m2, spovrum 12 m2 , hall 10 m2).

Nu läste jag här och där om expansionkort som man skulle kunna styra en lågtempkrets med en extra kurva oberoende av högtempkretsen. Finns det till inverter modellen? Eller finns det bara fär äldre modeller? Jag upplever att Thermia har väldigt begränsad med information.

Ett sånt expanskort borde i så fall styra shuntpumpen i golvvärmekretsen, styra en regelventil och sedan mäta vattentemperaturen i sekundärkretsen.
Så en ingång och 2 utgånger. Kanske kan man strunta i shuntpumpstyrning om den ska bara vara konstant, doch verkar dem flesta varvtalsstyrd och då är det väl smartare om expansionskortet har kontroll.

Bygger man i så fall själv en shuntgrupp eller kan man utgå från en shuntgrupp frän LK systems? Dem har ju också sina egna styrningar, men som jag har för mig är det betydlig mer effektiv om värmepumpen klurar ut detta själv.

Jag har kollad med ÅF och han hävdar att detta är mojligt men sedan får jag inte så mycker met information. Vore bra att ha lite mer kött på benet om jag pratat med ÅF.

En annan lösning kan ju vara en oberoende shuntgrupp som styr själv. Men dat känns inte optimalt.


BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: expansionskort och Diplomat Inverter M
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2018, 10:14:57 »
Egentligen inget svar men med tanke på den obefintliga informationen hos Thermia och vad jag fått fram hittills från min ÅF ang. vad Invertern kan och inte kan om olika saker så hade jag satsat på ditt sista förslag, dvs en oberoende shuntgrupp. Dessutom tror jag att Thermias expansionskort är dyra.

Jag kommer själv att sätta en sep. shungrupp för en golvvärmeslinga till ett källarrum på ca 25m² och inte "krångla" till det med att låta VP styra något. Resten av huset har radiatorer och kommer så ha även i framtiden.

Ditt grundproblem med kall undervåning kanske inte kräver nånting alls egentligen, alltså nyinstallation av något. Om du nu gick från olja så hade du säkert högre temperatur på vattnet ut då. De radiatorerna du har på undervåningen är därmed sannolikt lite för små för den lägre temperaturen du kör ut nu. Vilken kurva kör du på? Vilken temperaturskillnad har du på värmens tillopp och retur? Att det är varmare på övervåningen är nog inte så konstigt - värme stiger så det är nog normalfallet i många hus.

Jag hade provat att höja kurvan ett par snäpp och sen sänkt termostaterna på övervåningens radiatorer något om det nu är för varmt där.

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: expansionskort och Diplomat Inverter M
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 12:58:52 »
Egentligen inget svar men med tanke på den obefintliga informationen hos Thermia och vad jag fått fram hittills från min ÅF ang. vad Invertern kan och inte kan om olika saker så hade jag satsat på ditt sista förslag, dvs en oberoende shuntgrupp. Dessutom tror jag att Thermias expansionskort är dyra.

Jag kommer själv att sätta en sep. shungrupp för en golvvärmeslinga till ett källarrum på ca 25m² och inte "krångla" till det med att låta VP styra något. Resten av huset har radiatorer och kommer så ha även i framtiden.

Ditt grundproblem med kall undervåning kanske inte kräver nånting alls egentligen, alltså nyinstallation av något. Om du nu gick från olja så hade du säkert högre temperatur på vattnet ut då. De radiatorerna du har på undervåningen är därmed sannolikt lite för små för den lägre temperaturen du kör ut nu. Vilken kurva kör du på? Vilken temperaturskillnad har du på värmens tillopp och retur? Att det är varmare på övervåningen är nog inte så konstigt - värme stiger så det är nog normalfallet i många hus.

Jag hade provat att höja kurvan ett par snäpp och sen sänkt termostaterna på övervåningens radiatorer något om det nu är för varmt där.
Tack för svaret. Jag hade hoppats på att Thermia och ÅF ändå har någon slags av redan provat koncept. Min ÅF hävdar i alla fall det finns sånt men jag får inte mycket info om detta.

Det är ocksÃ¥ lite svÃ¥rt. Jag är ju själv elektro ingenjör fast jag har ingen relevant erfarenhet med just detta. Jobbar mer med embedded elektronik i bilar. SÃ¥ när jag pratade om detta med leverantören hade jag ingen erfarenhet med detta. COP och vikten av temperaturer sa mig ingenting.  Ska man behöva sätta sig in i alla detaljer när man bestämmer sig för en konvertering av oljepump? Kanske. Men jag fattade väl ganska fort dÃ¥ jag och min sambo köpte huset förra Ã¥ret att varje mÃ¥nad skulle det rinna flera tusenlappar i diket om vi väntade. SÃ¥ konvertering var ganska snabb gjord men jag har ju tagit in flerar offerter och vägt in bÃ¥de om deras förslag var effektiv, prisvärd och om de ansÃ¥gs göra konverteringen utan krÃ¥ngel. I detta har jag varit nöjd. Vad som sagt resterar nu är optimeringen.

Jag har redan lekt med olika möjligheter.
1) "balancera" delta t på alla elementen. har jag nu gjord.

2) Strypa på övervåningen (med thermostater) och köra extra hård med hög kurva, så elementen blir riktig varma.
VP jobbar då inte så effektiv pga hög kurva. Sedan ser jag att alla elementen inte lyckas att få ut effekten.
Fördelen kan dock vara att det blir inte så varm på ävervåningen på lite varmare februari dagar då solen skiner bra men då det fortfarande kan vara mycket kallt ute. Giller VP kanske inte så mycket om det stryps, men han kan ju ändå få ut en del värme mot källaren.

Hjälpar inte så mycket. Jag kom ihåg från innan på oljan, då behövde elementen i källaren eldas glödande hårt (thermostaten fullt upp med framledningstemp 70 grader) så blev det bra. Nu med en jämn temp på 42 grader på elemtentens framledning så blir det knappast 18 grader i luften.

Men i vilket fall är golvvärme i källaren möjligheten som ligger längre fram. Först kommer övre duschen att behöver renoveras och då ska den ha golvvärme. Senare tvättstugan.
Jag kan nu redan välja att sätta in en liten shunt (lk60) men vill egentligen vara förbered för lite längre fram. Åf kom med LK60 men den kanske är för lite och styr då på ett rum. Jag tyckte det kunde bättra vara med systemstyrning då man också vill styra tvättstugan/badrum och övríga delen av källarplan (gillestugan, hall och sovrum).

Tjejen är lite sur att det år så kallt.... några föreslog i andra tråd att köpa en varm tröja till tjejen men till och med jag skulle tycka om golvvärme i badrummet på källarplan. Det kommer såklart inte heller bli gratis och innebära mycket val.

Så i nuläget gäller det mest för mig att jag förstå vad som finns för möjligheter. Och såklart vill jag att det ska fungera effektiv.
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!