0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så länge det inte blir kallt inne så fungerar det väl som tänkt, värmepumpen (bör i alla fall) prioriterar ju kompressorn framför elpatronerna, så det blir i alla fall inte onödigt eltillskott för att begränsningen går in. Hur den kan försämra besparingen har jag svårt att förstå, någon som vet om kompressorn börjar gå på två faser istället för tre om en fas är överbelastad?DonPablos frågor är relevanta, inte ovanligt att installatörerna installerar spolarna på värmepumpens egen matning, och då blir det knas.De måste vara placerade på inkommande matning till huset, och värmepumpen måste vara rätt konfigurerad.
Det står väl mer än klart att det är 16A Huvudsäkringar.Med så pass små huvudsäkringar får man räkna med att det från tid till annan kommer att behöva begränsas, och som andra indikerat så är det ABSOLUT inte värmepumpens förbrukning som är boven, utan det är ugn, spis, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare, vattenkokare och liknande som tillsammans ger strömförbrukningar nära gränsen för vad dina 16A säkringar tål, alldeles oavsett hur mycket effekt värmepumpen förbrukar.Normalt så är ju dessa förbrukare inte på så länge att det hinner påverka värmen i huset, men skulle kompressorn begränsas av att strömmen är hög på en fas så kan den nog släppa på eltillskott på en av de faser som belastas mindre - och det i sin tur kommer att försämra årsmedelverkningsgraden en aning.Jag skulle titta på om det finns möjligheter att fördröja användandet av elpatron vid dessa tillfällen, normalt tar det timmar med låg tillförd värme i huset innan man märker att det blir kallare inne, och kompressorn kommer nästan säkert att hinna värma ikapp om man bara KAN låta elpatronerna vila en viss tid innan de går till.1255 är så pass smart att den kan se var det finns utrymme för att aktivera elpatron, om L1 är överbelastad och begränsar kompressorn så kan de slå till elpatron på L2 och L3 för att hålla värmen.Så pass vet jag, men jag kan inte säga om man kan stoppa elpatron att gå till samtidigt som kompressorn är begränsad.Vore det möjligt så skulle jag absolut göra det.