Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställa in bergvärme och ftx pÃ¥ bästa sätt?  (läst 5749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har precis byggt klart vårt nya hus. 210 kvm i två plan med golvvärme i båda planen.
Uppvärmning görs av CTC GSI12 (bergvärme) och ventilation sköts av en Flexit Uni4.

Nu är frågan hur man optimalt skall ställa in golvvärmen kontra ftx:en?

Min elektriker som är en professor inom KNX system och påläst om mycket nämnde det att man inte bör ligga med för hög värme på FTX:en då den kan göra så att pumpen inte jobbar så effektivt.
Dock tycker vi att FTX:en blåser lite för kallt om man sänker tempen på den några steg bara. Just nu ligger vi runt 22 grader på inställningen på panelen.

Någon som har några tips på hur man ska tänka för att få det så kostnadseffektivt och bra som möjligt?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa in bergvärme och ftx på bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2018, 17:11:32 »
Hej. Här kommer ett förslag på vad du kan göra. Mitt svar bygger på antagandet att du har elektrisk eftervärme till ditt FTX-aggregat.

Har du takmonterade tilluftsdon bör du ha en inblåsningstemp på runt 19 gr. Detta för att få en omblandning mellan ny och gammal luft. (kall luft sjunker). Risken i ditt fall med att köra 22 gr är att du kan få en kortslutning, dvs tilluften rör sig efter taket och åker ut med frånluften utan någon större omblandning.

Ska du köra ekonomiskt kan du göra som jag. Jag har stängt av eltillskottet och låter tilluftstemperaturen bli vad den blir (ofta runt 17 gr vintertid). Eftersom du har bergvärme så ska du värma så mycket så möjligt med den istället för att använda eltillskott på FTX aggregatet för att värma luften. (Luften värms av rumsluften istället för elbatteriet)

Normerna säger att du ska ha 0.35 l/s och kvm i flöde. Jag har lagt mig på 0,3. Vi känner inget obehag av drag någonstans. Beroende på placering och typ av don så kan det givetvis skapa problem med drag. Försök att rikta om luftströmmen i så fall. Det går att göra på många don. Ett alternativ kan också vara att anpassa möbleringen men det kanske inte alltid är så kul.

Du har sannolikt klocka i aggregatet som du kan variera flödet med och tips är att minska flödet om ingen är hemma tex på dagtid.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Grannen har inte pÃ¥ eftervärme i sitt ftx. Resultatet blev att det frös, men startade igen dÃ¥ detev uppvärmt.  Vi har roterande.

Jag fick till svar att köra 2 grader lägre Tilluft än rumsluft. Är rummet 22 är Tilluften 20
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa in bergvärme och ftx på bästa sätt?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2018, 19:37:08 »
Rätt, har man roterande vvx vilket det är i Flexit UNI4 är det ingen risk för frysning.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej. Här kommer ett förslag på vad du kan göra. Mitt svar bygger på antagandet att du har elektrisk eftervärme till ditt FTX-aggregat.

Har du takmonterade tilluftsdon bör du ha en inblåsningstemp på runt 19 gr. Detta för att få en omblandning mellan ny och gammal luft. (kall luft sjunker). Risken i ditt fall med att köra 22 gr är att du kan få en kortslutning, dvs tilluften rör sig efter taket och åker ut med frånluften utan någon större omblandning.

Ska du köra ekonomiskt kan du göra som jag. Jag har stängt av eltillskottet och låter tilluftstemperaturen bli vad den blir (ofta runt 17 gr vintertid). Eftersom du har bergvärme så ska du värma så mycket så möjligt med den istället för att använda eltillskott på FTX aggregatet för att värma luften. (Luften värms av rumsluften istället för elbatteriet)

Normerna säger att du ska ha 0.35 l/s och kvm i flöde. Jag har lagt mig på 0,3. Vi känner inget obehag av drag någonstans. Beroende på placering och typ av don så kan det givetvis skapa problem med drag. Försök att rikta om luftströmmen i så fall. Det går att göra på många don. Ett alternativ kan också vara att anpassa möbleringen men det kanske inte alltid är så kul.

Du har sannolikt klocka i aggregatet som du kan variera flödet med och tips är att minska flödet om ingen är hemma tex på dagtid.

Tack för bra tankar!
Vet dock inte om jag vågar stänga av värmen helt då jag bor lite högre upp än dig (Sundsvall). Jag förstår ju din tanke, men det känns som att luften redan nu är kall och då ligger jag på runt 20 nu på panelen. Har en CI60 som man inte kan ställa in digitalt så lite svårt att veta exakt vad den står på. Kanske får ta en termometer och mäta.

Gällande flödet så har jag haft en firma här som har gjort en injustering enligt de värden som Flexit har beräknat till mig, så det borde vara rätt.

Jag får kanske testa att öka på golvvärmen lite mer för att motverka känslan av kallras.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!