0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mianto: Kan du ta reda på ungefär hur mycket el huset drar per år och var du bor?Kolla upp med elnätsleverantören, de borde ha statistik på den förra ägaren.Sen är det alltid knepigt då man är nyinflyttad, siffrorna på förra ägaren ger lite vägledning men personliga vanor som VV-förbrukning och innetemp kan påverka förbrukningen rätt mycket.Men utan att veta något om huset så håller jag nog med om att FLVP troligen inte funkar, de ger ganska lite uteffekt och funkar därför bäst i nya välisolerade hus. I ett gammalt halvtaskigt isolerat förvandlas den till en elpanna så fort det blir lite kallt ute.
Förra ägaren hade en förbrukning på 18000 kwh/året.............och han bodde inte där på 2 år, vi ligger just nu på en årsförbrukning på 43500 kwh, gissar på att vi hamnar runt 30000 kwh/året i genomsnitt, vi är 2 vuxa 2 barn.Mvh....Micke
Det finns en frånluftsvärmepump som kan vara intressant för dig, Comfortzone CE50. Den ger upp till 5 kW beroende på frånluftsflöde. I ditt fall kan man anta att den ger 4 - 4,5 kW. Det borde räcka till utan alltför mycket tillskottsel, med tanke på att du har ett radhus på 106 m2. Du har kanske lite ytor som inte syns i boytan, snedtak, källare mm. CE50 kräver minst 150 m3/h i ventilationsflöde. Jag värmer ett nytt hus på 217 m med CE50 och har bara ca 1300 kWh i tillskott per år. Jag köper 6200 kWh per år för uppvärmning och varmvatten inkl tillskottsel. Investeringen för dig borde inte överstiga 70 000 kr inkl installation.
Jag tycker att det låter fruktansvärt mycket med 30000 kwh per år beräknad förbrukning i Borås på ett så litet hus !Är huset byggt i papper ?