Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna rÃ¥d  (läst 3960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mianto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Postar här då jag är mest intresserad av en Nibe Fighter 310P...........för att ta det från början.

Vi har precis flyttat till ett radhus, byggyta 65kvm, boyta 106 kvm, radhuset är på 3,5 etage, 1 halvtrappa ner och 2 upp, mankan säga 3 våningar.
Nu kör vi en gammal kombioanna på enbart el, det är svindyrt.

Jag har för avsikt att väldigt snart koppla in nåt annat, kommunen håller på att dra fjärrvärme i området och nästan alla grannar har hoppat på, dock tycker jag det är svindyrt, kommunen vill ha 135.000:- för att installera fjärrvärme, så jag är måttligt sugen på det.
Jag ringde en firma jag anlitat innan, denna firma installerade bergvärme i vårat förra hus för 2 år sedan, en IVT C7, jag var toknöjd....notera att det huset var på 160kvm + 35kvm garage, det funkade kalasbra.

Iaf, jag ringde och det slutade med att han rekomenderade en uteluftpump, och för detta ville han ha 100-110.000:-.

Anledningen till att han rekomenderade detta var att vi kan inte borra p.g.a. gränsen till granne och gata är för liten, annars var det bara bergvärme som gällde.........och då gärna mycket större än en IVT C7...........nu börjar jag bli en aning förbryllad, han påstog att en frånluftvärmepump inte skulle räcka till vårat stora hus. Sc:,h...........

Men.........vårat förra hus var ju dubbelt så stort  :D jag påpekade flera gånger att vårat gamla hus med en IVT C7 var mycket större än detta.

Men det gick inte hem, han tyckte absolut att vi skulle ha en IVT Optima 700..............om vi nu absolut inte kunde borra.

Jag har fått tips av en vän om detta forum så jag hoppas på lite utropstecken istället för frågetecken  knUp ;)

Jag vet inte, jag vill ha en Nibe Fighter 310P

Tack på förhand..........

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
inget svar än  knUp --/

jag har en följdfråga här.. enligt nibes hemsida spar man mellan 6-8500kw/år på en 310P

kan inte en Luft-Vatten typ (FIGHTER 2005, 2010) var ett bra alternativ?
med ex. en 8kw spar man ju mellan 13400-20200kw/Ã¥r.

efterssom jag tipsade Mianto om denna sidan hoppas även jag på bra svar  ;)
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 08:03:47 av Fredrik_norrland »
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2006, 08:11:32 »
Mianto: Kan du ta reda på ungefär hur mycket el huset drar per år och var du bor?

Kolla upp med elnätsleverantören, de borde ha statistik på den förra ägaren.

Sen är det alltid knepigt då man är nyinflyttad, siffrorna på förra ägaren ger lite vägledning men personliga vanor som VV-förbrukning och innetemp kan påverka förbrukningen rätt mycket.

Men utan att veta något om huset så håller jag nog med om att FLVP troligen inte funkar, de ger ganska lite uteffekt och funkar därför bäst i nya välisolerade hus. I ett gammalt halvtaskigt isolerat förvandlas den till en elpanna så fort det blir lite kallt ute.
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 08:13:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mianto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 08:32:28 »
Mianto: Kan du ta reda på ungefär hur mycket el huset drar per år och var du bor?

Kolla upp med elnätsleverantören, de borde ha statistik på den förra ägaren.

Sen är det alltid knepigt då man är nyinflyttad, siffrorna på förra ägaren ger lite vägledning men personliga vanor som VV-förbrukning och innetemp kan påverka förbrukningen rätt mycket.

Men utan att veta något om huset så håller jag nog med om att FLVP troligen inte funkar, de ger ganska lite uteffekt och funkar därför bäst i nya välisolerade hus. I ett gammalt halvtaskigt isolerat förvandlas den till en elpanna så fort det blir lite kallt ute.

Förra ägaren hade en förbrukning på 18000 kwh/året.............och han bodde inte där på 2 år, vi ligger just nu på en årsförbrukning på 43500 kwh, gissar på att vi hamnar runt 30000 kwh/året i genomsnitt, vi är 2 vuxa 2 barn.

Mvh....Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 12:32:37 »

Förra ägaren hade en förbrukning på 18000 kwh/året.............och han bodde inte där på 2 år, vi ligger just nu på en årsförbrukning på 43500 kwh, gissar på att vi hamnar runt 30000 kwh/året i genomsnitt, vi är 2 vuxa 2 barn.

Mvh....Micke

Om jag antar att HH-elen står för ca 8000 kWh så klarar inte en FLVP att värma huset utan en massa eltillskott och då har du en elpanna lik  _/- ...

Då återstår Luft/vatten VP alternativet, fråga gärna nån mer leverantör, 100-110 ksek låter mycket för en luft/vatten VP.

Fast en IVT C7 skulle mycket väl klara av att värma ditt hus om du fick tillstånd att borra?
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 12:36:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mianto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2006, 12:44:41 »
måste börja med att tacka för svaren.........

Glömde, jag bor i Borås.
Har ringt runt lite mer nu och jag är nere i 75-90' för en luff/vatten Fighter 2010.

Skall även komma hem ett företag idag och kolla lite närmare.........

Men att jag har så hög kwh förbrukning beror väl på att jag kör kombipannan på el..........? eller....huset är ju mindre än mitt förra, mycket mindre.

Det kanske inte gÃ¥r att jämföra FLVP och bergvärme  :D

Så ursäkta om jag inte begriper varför inte en FLVP räcker..............men det är ju därför jag hittat hit  ;D

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2006, 13:53:18 »
Det finns en frånluftsvärmepump som kan vara intressant för dig, Comfortzone CE50. Den ger upp till 5 kW beroende på frånluftsflöde. I ditt fall kan man anta att den ger 4 - 4,5 kW. Det borde räcka till utan alltför mycket tillskottsel, med tanke på att du har ett radhus på 106 m2. Du har kanske lite ytor som inte syns i boytan, snedtak, källare mm. CE50 kräver minst 150 m3/h i ventilationsflöde. Jag värmer ett nytt hus på 217 m med CE50 och har bara ca 1300 kWh i tillskott per år. Jag köper 6200 kWh per år för uppvärmning och varmvatten inkl tillskottsel. Investeringen för dig borde inte överstiga 70 000 kr inkl installation.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2006, 15:43:24 »
Det finns en frånluftsvärmepump som kan vara intressant för dig, Comfortzone CE50. Den ger upp till 5 kW beroende på frånluftsflöde. I ditt fall kan man anta att den ger 4 - 4,5 kW. Det borde räcka till utan alltför mycket tillskottsel, med tanke på att du har ett radhus på 106 m2. Du har kanske lite ytor som inte syns i boytan, snedtak, källare mm. CE50 kräver minst 150 m3/h i ventilationsflöde. Jag värmer ett nytt hus på 217 m med CE50 och har bara ca 1300 kWh i tillskott per år. Jag köper 6200 kWh per år för uppvärmning och varmvatten inkl tillskottsel. Investeringen för dig borde inte överstiga 70 000 kr inkl installation.


Som jämförelse har en 310P märkeffekt 550 W på kompressorn vilket innebär att den kan ge max ca 1,7 - 1,8 kW vilket då ska jämföras med ovanstående 4 - 4,5 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2006, 16:24:46 »
Jag tycker att det låter fruktansvärt mycket med 30000 kwh per år beräknad förbrukning i Borås på ett så litet hus !

Är huset byggt i papper ? :)

Utloggad mianto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2006, 20:51:11 »
Jag tycker att det låter fruktansvärt mycket med 30000 kwh per år beräknad förbrukning i Borås på ett så litet hus !

Är huset byggt i papper ? :)

hehe, ja ungefär...........grannarna säger att det inte finns isolering i huset.........inte tillräcklig iaf.........så svaret på frågan får nog fasen bli JA  :)
Men jag ska göra som alla andra i ömrådet, byta fasad och tilläggsisolera bara det går att vara ute med en hammare utan frysa ihjäl....

Men iaf, det var en snubbe hemma idag som bevisade för mig att FLVP inte är gångbart i detta huset, men att bergvärme var absolut inga problem....................
jag hade blandat ihop avstånden till grannar och väg.
Det är visst 10m till närmsta granne & 4m till mitt eget hus, jag trodde det var 10m till närmasta granne, väg & mitt eget hus.......(Jag mitt spån, tänkte, jag kan ju inte borra i kommunens väg) :D

Så jag kan alltså ha bergvärme...........men samtidigt tala han varmt om uteluft.........till vårat hus då, men naturligtvis var bergvärme det bästa.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2006, 13:50:10 »
Nu är inte jag särskilt inne pÃ¥ bergvärme, men min första tanke som slÃ¥r mig är ljudnivÃ¥n ifrÃ¥n en luft/ vatten värmepump som han föresprÃ¥kar. Du kanske fÃ¥r problem med grannarna som störs av ljudet ifrÃ¥n fläkten. SÃ¥ bergvärme eller  en Comfortzone kanske är de enda alternativen för dig.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad mianto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver lite hjälp med pumpval och allmänna råd
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2006, 12:19:09 »
Njae, den kommer isf. stå på en gavel jag inte har en granne mot.............så det är nog inga problem, tror jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!