0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börja med att utesluta givarfel, kör KB-pumpen kontinuerligt ett tag och kolla att in/ut är lika då kompressorn vilar?
Kanske pumpen börjar vara trött? Har ni provat spola ur växlaren?
Hej,har de senate veckorna haft lite problem med LP-larm, installatören har varit här och fyllt på brine (utan resultat) samt bytt ut två slangar i pumpen som han trodde ströp (se bild nedan) men jag har fortfarande problem till och från (dels med LP-larm men även med hög diff på KB trots att KB-pumpen går på max hastighet) och han kommer inte på vad det kan vara.Ser jag tillbaka på grafer verkar det som att nåt hände en natt i början av December - bara sådär gick diffen upp. Är det nån som har en idé vad det kan vara? Installatören har börjat prata om "de gamla strypningarna" - vad nu det är (kan det vara de som är på den nedersta bilden?). Nu har den gått sedan igår kväll och jag har ställt KB-pumpen på kontinuerlig drift, jag kollade smutsfiltret igår och då rann det ut lite brine (det är snålt med avstängningar så nu porlar det lite. Pratade just med installatören som sa att det var ok och att jag skulle lämna det som det var nu.
Jag hade LP-larm och hög temp på köldbäraren i våras. Koll av köldbärarpumpen visade inga fel. Orskaken var fel på expanderventilen, det orsakade isbildning i kondensorn vilket bromsade köldbärarflödet. Efter byte av ventilen och påfylldnad av ny gas så funkar VP bra igen. Här är en lång tråd om det äventyret, men kanske den kan ge nåt?: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64571.0;all#lastPostLösningen kom i svar nr 85 ungefär...efter en månads väntan på att kylnisse hade tid att reparera. Det var ju bara VV som behövde värmas med elpatron, felet uppstod i maj.
Hei,Anbefaler å stoppe VP og tvangskjøre KB CP i en time. Du kan ha isplugg. Hvor mange kuldegrader tåler væsken i din KB? Er KB ok, så ville jeg fokusert på expansjonsventilen.
PÅ bild 2 har du en flödesmätare ,ser lite risig ut , kanske inte visar rätt , det finns nog även en ställskruv där som man ställer flödet med på KB , kan vara skit i den ventilen , försök att ha KB pumpen i gång och skruva på den fram och tillbaka , förhoppningsvis visar mätaren något , öppna sen fullt och provkör , det kanske går att se värdena på KB i VP , delta T
hur många watt är kb pumpen på ? 1.5 A är 345w låter inte det i mesta laget?
Med en tångamperemeter mäter man normalt bara ström, och för en asynkronmotor ligger den ofta ur fas med spänningen, så den aktiva (= nyttiga) effekten kan vara avsevärt lägre.
Har du två , är du säker på det , en stryp ska sitta på trycksidan för att fungera bra , den som ev . sitter på sugsidan , öppna fullt och vid senare tillfälle med ev arbeten ta bort den , annars kan den sitta kvar helt öppen Att strypa KB , på både gott och ont , ställ pumpen i olika lägen och se vad det ger , sådär specielt noga är det inte , bara du har ett delta T på ca 3 - 5grader så fungerar det , EX har du 0 ut och plus in diff 4 grader så är det bra ,Det gäller att ha ett deltaT i hela registret oavsett vad tempen är , mindre flöde mera minus , högre flöde mera plus , men den KW om man ska kalla det så , blir detsamma som VP suger åt sig