0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Avluften förs i koncentrerad strålelångt ut ifrån väggen medanfriskluften sugs in underifrån inärområdet på huven. Båda uttagär skärmade med galler.
Tack för alla svar.Tror att det blir frånluftpump till huset, och en luft/luft till garaget.Ingen värme i plattan.
Jag skulle nog vilja kommentera detta med besparing kontra investering/avskrivning något (låt oss skita i komforten för en stund)FLVP: Jag skulle tro att det räcker med 100 papp för en sådan i ett nybygge om vi pratar Comfortzone, IVT, NIBE nivå på det hela, med typ kompressor som avger max 5 kWBVVP m FTX: Här är det nog den övre gränsen som är mest trolig i storstäderna dvs 250 papp, mina grannar står just i begrepp att starta ett sådant projekt, jag skall följa upp det lite får vi se Skillnad 150 tusenOm vi nu kikar på dina beräkningar för besparingar för de olika alternativen/orterna så får man en högre besparing med BVVP, inte konstigt, men vad är det egentligen värt i förhållande till investering och avskrivning?Umeå: 3900 kWh per år, kostar en krona styck, utan ränta på ränta så tar det 38 år att spara in merkostnadenGöteborg: 2600 kWh per år, då tar det 58 årSå vad är slutsatsen? Det blir komfortargumenten som kanske blir avgörande, en ekonomisk kalkyl talar inte för bergvärme i nyproducerade välisolerade hus, merbesparingen blir inte tillräcklig för att motivera den ökade investeringen.Sen låter det som att FLVP blir en katastrof ur komfortsynpunkt. Det stämmer ju nu inte riktigt. Ingen i vår familj klagar nånsin på oljud, kalldrag eller ras, brist på varmvatten mm så jag håller inte med att det blir dålig komfort. Och vi eldar i kakelugnen, det blir ingen störning av FLVP:n vad vi märkt. Tvärtom, bra luftomsättning, återvinning på en bra nivå till en acceptabel kostnad. Nu har vi ju iofs en comfortzone som frostar av som den ska (alltid 10-12 min per timme, inga långa konstiga avfrostningar alls), och detta även utan att fläkten behöver gå i turbo-läge så nått måste ju vara fel med den andra sorten, men, men...det diskuteras ju jämt o ständigt i andra trådarmvh