Hej
Jag har nu om 3 dagar haft mitt första år med en värmepump.
Har en Thermia M, den har gått 3665h och 129h vv nu idag.
Installerade även 2st fläktkonvektorer i samma veva, ett i allrummet och det andra i tvättstugan.
Jag har ägnat massvis med timmar här på forumet under detta år och lärt mig väldigt mycket nytt.
Men det är något jag inte blir klok på med flöden och delta osv.
När pumpen installerades var alla element fullt öppna på returen så dom var "kortslutande". Det visade sig efter en massa läsning på forumet här.
Har nu ett delta på ca 4 grader över VP när jag börjar med trimning, läser då på forumet att delta ska vara minst 8 grader över VP och inser då att jag har för lågt. Jag upplever att pumpen gick mycket on/off på ettans växel och gissade då att det är för att returen stiger så snabbt.
Så då började jag att trimma in alla element var för sig, så att dom fick delta t ca 5-8 grader beroende på hur stora elementen är dvs, dom stora jag har gav jag lite högre delta och dom mindre enkelpaneler gav jag lägre delta. Kan tillägga att jag kör kurva 31 på VP.
När jag gjort detta så sänkte jag värmen i huset ca 1.5c totalt. Över VP fick jag nu ett delta på ca 7 grader.
Detta resulterade i att jag fick längre gångtider på VP, men kallare i huset. Och då provade jag att vrida upp CP från min 35% till min 50%. Får då mycket längre gångtider och lite varmare i huset MEN då måste VP gå på högre växlar för att kunna hålla samma framledningstemp. Detta innebär ju att VP börjar dra mer ström och ökar i elförbrukning både på CP och kompressorn. Och detta känns ju helt baklänges gentemot att ha högre flöde, lägre delta och mindre elförbrukning. Pumpen klarar -10 på ettans växel (ca3kw) med delta ca4 men måste gå på 2ans växel (ca5kw) istället om jag kör delta 6-8.
Pratade med min installatör om detta och han säger att jag ska släppa på returskruvarna på elementen så jag får lägre delta över dom och högre flöde dvs kortare gångtider och mer on/off vår/höst, men då får jag ju lägre delta över VPn. Ca 4 grader, och då läser man ju överallt på detta forum att högre delta ger VP bättre COP.
Han säger att min VP in behöver ha ett delta på 8 grader för att den har en annan gas än dom här andra.
Och att det är bättre att ha högre flöde istället. Men är det så?
Så nu behöver jag hjälp att reda ut detta hur jag ska tänka och optimera min värmepump för bästa gång.
Man läser överallt att det är delta 8 man ska eftersträva för att inte VPn ska behöva göra varmare vatten, men hur funkar det? Gäller detta min VP också?
Är mina drift timmar på VP normalt? Hamnar väl på ca 3700h på ett år.
Mina fläktkonvektorer har jag gett delta 3, är detta för lågt?
Har trimmat igår/idag igen så elementen har nu mellan 3-5 delta men att dom är samma temp. Så nu idag, är dom mellan 34 - 35.5 t.ex. Stora 34 små 35.5.
Edit, ser nu att jag inte lagt tråden i Thermia delen. Ifall du tycker den passar bättre där kan du flytta den dit Rickard.