Efter drygt 7 års helt problemfri drift larmade vår CE50:a för kompressorfel förra veckan!!! Suck, tänkte jag, tur man har den extra försäkringen som går ut 2020 någon gång...
Läste i manualen, kollade det som skulle kollas och startade om pumpen. Den gick 10 minuter...
Sedan ny omstart, nu gick den 1,5 dygn innan kompressorfelet kom tillbaka. Att notera var att den gick helt perfekt när den gick, drog lika (lite) ström som den alltid gjort, inga konstiga ljud från kompressorn eller så...
Dags för samtal med tekniker på comfortzone,,,medans jag står framför displayen och läser av lite värden går ett eltillskott in och jag hör en hög överton "bakom ryggen" från elcentralen! Känner på säkringarna som alla är svala, men DEN ENA SITTER LITE LÖST!!! Skruvar in den ordentligt, övertonen upphör. Enligt teknikern så kan detta "glapp" räcka för att pumpen inte alltid får tillräcklig startström om man har otur och då stänger logiken ner. Glapp i anslutningarna hade även hänt hos andra men vanligare var då anslutningarna på kopplingsplinten i pumpen. Pumpen går nu sedan dess helt utan stopp, oerhört tacksam för bra support! Tänkte att detta kunde vara av intresse att veta, utifall att...
mvh