Fighter 410P från 2002
Erfarenhet rikare
Frånluftfläkten börjar låta oroväckande... Stänger av strömmen. Lossar skruvarna för att ta ut fläkten, men den sitter fast? Vad nu då? Försöker vicka och får ut den en bit samtidigt som det kommer ut iskross!? Vad i hela friden? Jobbar vidare och får till slut ut fläkten. Fläthjulet fullt i is, is och vatten i fläkttrumman och en sjö innanför på plåten som samlar upp kondensvatten. Ringer service och får veta att det nog är avrinningsslangen som är tät. Suger bort allt vatten med våtdammsugare och lyckas även suga rent slangen med densamma. Den grova slangen ligger i en cirkel strax innan avloppet (för att skapa ett vattenlås får jag veta) och 15 år av kondensvatten har helt enkelt satt igen slangen. Tyvärr verkar isen ha satt för stor belastningen på fläktens lager så de måste bytas kan jag konstatera efter att ha fått igång allt igen.
Radiatorproblem
Har tre radiatorer som inte gett värme så länge jag kan minnas. Nu har jag gett mig f-n på att de ska igång. Huset är ett Nässjöhus-Norrlandshus från 1984. Börjar med radiatorn på övervåningen i det nyrenoverade badrummet. Rörmokaren byter först ventilinsatsen - ingen skillnad. Vi går vidare med att testa byta "kopplet" = rördelarna i radiatorn. De visar sig tyvärr inte finnas som reservdel - för gamla radiatorer. Ny radiator beställs och monteras - ingen skillnad - lika kallt... Rörmokaren tar bort radiatorn och det visar sig vara ca 40 cm "plastslang" mellan kopparrör och radiator. Han försöker rengöra röret med en tråd samtidigt som jag försiktigt släpper på tryck. Till slut lossnar "svartgegga" och han tycker sig få tryck i framledningen och monterar tillbaka radiatorn. Ingen skillnad - lika kallt... Nu ska jag på rörmokarens uppmaning kolla hastigheten på cirkpumpen och först öka (om den står på 1) och i andra skedet testa stänga alla radiatorer utom den felande på övervåningen. Följetongen fortsätter...
/awwd