0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vore jag erbjuden bergvärme så tar jag det framför andra lösningar. Alla värmepumpar slits ut och måste bytas. Men borrhålet behöver inte. Och bergvärmepumpen är tystare än luftvärmepumpar. Och har högre COP dvs lägre driftkostnad.
Det är ju en mycket stor skillnad på värmekapacitet mellan de två så någon måste ha räknat på att 406 räcker(?) Eftersom borrhålet redan är på plats kan det styra vilken kapacitet som bör väljas på värmepumpen. Hur djupt blev borrhålet? Annars kommer en on/off värmepump som körs mot ackumulatortank och tillräckligt stort värmesystem att fungera i princip lika bra som en varvtalsstyrd värmepump.
Hur är det tänkt att kopplas in ack tank till kamin man behöver veta mer om systemet och värmebehovet för att kunna bedöma vad som är bra.
Ok, har ni också uppgifter på klimatskalets omslutande area på huset och garaget? Antar U-värdet gäller huset dock(?) Då kan man räkna ut husets sammanlagda transmissionsförluster. Med FTX blir ju netto ventilationsförluster små så man behöver bara lägga till lite för det.
Det kan hända att de blivit rekommenderade ecopartlösningen av CTC p.g.a. den vattenmantlade kaminen.Du kan säker få en 8 kW värmepump om du ställer krav på det, om du är orolig för att effekten inte skall räcka till, det brukar bara kosta kaffepengar extra att gå upp en storlek.Fördelen med den större och dyrare Gsi i ett hus med så lågt energibehov är nog marginella, om de ens finns.Den kommer att gå på mineffekt större delen av året, och så har den ju mer elektronik i sig som kan krångla.Är lite osäker på hur i550 är konstruerad, men som jag tolkar det så har man en övre och undre del av tanken som delas av med en skiktplåt, den nedre delen tar hand om husvärme och den övre om tappvarmvatten.Man värmer som tanken lite högre än vad som egentligen behövs (0-5 grader varmare) och shuntar ut lagom temp i systemet.Jag tror det där kan vara en bra lösning, det enda jag skulle kolla är att du har 100% effekttäckningsgrad på värmepumpen, finns ingen anledning att sätta in en värmepump som inte täcker hela effektbehovet när du har så djup borrhål.
ErikB som figurerar här i forumet ibland har en Ecopart 6 kW till sitt Villa Varm som nog är större än ert hus, är dock osäker på om han har 100% effekttäckning med den. Speciellt nu sedan de byggt sitt garage.