0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Före låg jag på ca 17000-18000kwhNu med pumpen ligger jag på ca 12000-13000 beroende på hur vintern är
På vilket sätt levde den inte upp till era förväntningar ?MvhDaikin
Fortsätter lite på min egna tråd på sätt o vis, den har kanske blivit längre än vad man först kunde tänka sig men det är å andra sidan bara kul.Som läget är nu så lutar jag nog mer åt en Mitsubishi Hero LN25. Får besök imorgon av den sista som ska lämna offert.Två frågor:Vad är normal/rimlig timkostnad för en kyltekniker ?När på året är det bäst pris/kampanjer på försäljning av luftvärmepumpar ?
Ja det var i höstas runt nollan och vi tyckte inte den gav på tillräckligt med värme. Det var innan uppdatering av mjukvaran så kan tänkas att det rättats till.
Var det ingen som kom på en logisk förklaring till den relativt stora skillnaden på COP som var uppe lite tidigare i tråden?
Tittar man på priser för "standardinstallation" på nätet (bl.a hos Polarpumpen vill jag minnas) så ligger de på runt 4000kr efter ROT och då utgör ROTen ca 1500kr.Installationskostnad som jag fått av mer än en är snarlik den kostnaden (någon något högre dock) och då säger mer än 1 att tiden för nedmontering och montering av ny tar 3-5h. En hade t.ex installationskostnad (tid+material) på 5500kr och då är ROT 1650kr. Det innebär ju isåfall ca 1000-1200kr/h (om det tar 4-5h)Ligger väggstativ+kabelkanal+signalkabel+rör (5m) på knappt 500kr ?
Vet inte om du tänker tillbaka på min kritik angående en kommentar. Två pumpars värden jämfördes där, fast värdena hämtade från helt olika förhållanden. Den jämförelsen som gjordes hade ett syfte, att få folk att tro att Daikinpumpen är mkt bättre än annat/andra fabrikat. Jämförelsen var så pass dålig att det är i min värld en oseriös marknadsföring av ett fabrikat. För den som inte läst det inlägget ska förtydligas att det inte var signaturen Daikin som skrev det inlägget. Tråkigt när såna inlägg förekommer, tycker forumet är och har varit bra för att få input inför framtida inköp, men den sortens inlägg kan ju grundlura någon.
Det där är väl precis den typ av påståenden och "data" som vi slagit hål på i alla år, en av de stora nyttorna som forumet haft under årens lopp.Så även i detta fall.Att Daikin inte vill gå närmare in på skälet till att det finns så olika siffror som florerar måste man förstå.Som jag ser det så kan det inte vara något annat skäl till de höga siffrorna än att de preciserat nominell effekt vid extremt gynnsamma förhållanden för sin värmepump.Kanske är det så att ingen annan i branschen har samma specifikationer för nominell effekt.Den benämningen borde för övrigt standardiseras så det inte går trixa med siffrorna bara genom att ha verkligt (t.ex) låg uteffekt som angiven nominell uteffekt.