0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jomen det är ju inte "bara" att den klarar -1 på kompressorn. Vad kommer att hända om det låt säga blir -10 till -15 i en vecka eller två?Det är här i denna köldhåla inget ovanligt, har i år haft -19.6 temporärt men det blev snart varmare. Tänker på fruset borrhål eller ett elavbrott under kanske 12 timmar med kallt utomhus.
Citat från: Argost skrivet 30 januari 2006, 13:07:51Jomen det är ju inte "bara" att den klarar -1 på kompressorn. Vad kommer att hända om det låt säga blir -10 till -15 i en vecka eller två?Det är här i denna köldhåla inget ovanligt, har i år haft -19.6 temporärt men det blev snart varmare. Tänker på fruset borrhål eller ett elavbrott under kanske 12 timmar med kallt utomhus.Det som händer då är elpatronen får bidra med en hel del men det är ingen katastrof. Blir det -15 en längre tid behövs det ungefär 6 kW från den. Det svider lite i plånboken men det är fortfarande en besparing på 5 kr i timmen. Fruset borrhål skall du inte behöva råka ut för. Jag vill liksom CarMan peka på källaren. Det är i princip omöjligt att värma en oisolerad källare. En oisolerad källare kan suga i sig hur mycket värme som helst. Det är rätt vanligt att de som installerar värmepump försöker värma en oisolerad källare. Värmen kostar ju så lite. Ett sådant försök kan knäcka vilken pump som helst. Källaren måste isoleras först.
Ska man tolka detta som att det är läge att stänga av värmen i källaren vid längre tiderav kyla? Iaf när man som jag har en oisolerad källare som är grävd i efterhand.
Jag ska dränera till våren. Det finns ngn matta iso??? som man kan använda som extra isolering och jag redan vart inne på att använda.
CiteraSka man tolka detta som att det är läge att stänga av värmen i källaren vid längre tiderav kyla? Iaf när man som jag har en oisolerad källare som är grävd i efterhand.Men när det blir riktigt kallt då stryper jag och ev stänger helt dom radiatorer som finns där. Rumstempen sjunker enormt sakta. Jag klarar nog nästan 5 grader mera kyla utan tillskott om jag gör så... Det är ju inte många dar i taget nu förtiden!Men tänk på frysrisken!!!!!!!!!!!!!!
Mens ni ännu är på tråden, vart kan man hitta mätdata över dygnstempraturer samt månad / års medel temp?
Tot 60 Kwh på 22 sista timmarna (-ca 20 HH el) är inte avskräckande.
Citat från: Argost skrivet 31 januari 2006, 15:12:20Tot 60 Kwh på 22 sista timmarna (-ca 20 HH el) är inte avskräckande.Denna nivå tyder på att din VP inte jobbar effektivt. Även om du kör alla 22 timmarna, så ger 60kWh än alltför hög förbrukning per VP-timme. Maximalt för 22h bör vara ca 50kWh (mer än ca 2,3KW bör den inte dra). Kanske du räknat fel och drar mer HH-el än du tror?
Jag brukar titta här:temperatur.nu/