Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering och dragning av kollektor till NIBE F1255-12/240m brunn  (läst 598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Önskar att jag hade hittat hit till detta eminenta forum innan jag beställde både bergvärmepump och borrning.. Nu sitter jag istället här med en Nibe F1255-12 som just nu går på elpatron och värmer hus/vv samt ett färdigborrat hål a 240 meter. Nästa vecka kommer firman jag anlitat och sätter kollektorslang och gräver fram till husvägg, därefter tar vår vvs:are vid och installerar det sista. Således behöver jag hjälp att "göra det bästa av situationen" genom att få tips om dimensionering av kollektorslang, dragning/isolering, måste jag ha en extra cirkulationspump, är det bättre att dra kollektorn i marken ute eller i källartak osv? Enligt Nibe rekommenderas extra extra cp om energibrunnen är djupare än 200 meter, dessutom anges att slingans totallängd ej ska överstiga 400 meter, och det är här min mardrömmar och min ångest får syre.

Detta är förutsättningarna:
- NIBE F1255-12
- 240 m djup energibrunn, vinklad 3 grader (för att inte hamna för nära grannfastighet), kollektor sätts nästa vecka. 30 meter foderrör/28 meter till berggrund = 210 m aktivt hål. Hålet är alltså redan borrat!
- Trähus på betonggrund (sutteräng) bygg -30, tillbyggt -44 och -65. 93 m2 källare, 93 m2 bottenvåning samt 60 m2 övervåning med snedtak, tot = 245 m2. 2-glasfönster, ej tilläggsisolerat (kommer förbättras på sikt).
- 2 vuxna + 2 barn i södra delarna av Stockholm
- Äldre grovt dimensionerat radiatorsystem med 2 radiatorer på övervåning + vattenburen golvvärme med shunt i en relativt liten toalett. 7 radiatorer på bottenvåningen samt 4 radiatorer + nyinstallerad större fläktkonvektor (vatten + el) i källarplan.
- inga uppgifter från föregående ägare om olje/elförbrukning (ja, vi är nyinflyttade och huset är renoveringsprojekt för att uttrycka sig diplomatiskt. Vi har redan bytt alla avsloppsstammar, hela elsystemet, dränerat osv).

Dessutom är vår fastighet väldigt knepig vilket gjorde att borrhålet enbart gick att placera där det hamnade (enda stället där det gick att komma ner med riggen till utan att lyfta ner den med kranbil). Första två firmorna jag var i kontakt med vägrade ta sig an borrningen pga de svåra förutsättningarna med kraftig lutning etc. Från borrhålet in till pumpen finns två alternativa dragningar:

Alternativ 1:  22 meter utomhus samt 4,4 meter inomhus vilket (om jag inte missförstått hur ni proffs räknar ger en totallängd för slingan på (22 x 2) + (4,4 x 2) + (240 x 2) = 532,8 meter. Borrfirman skriver att de gräver 50 cm djupt och specar inget om avstånd mellan ledningarna.

Alternativ 2: 8,1 meter utomhus samt 12,9 meter inomhus, (8,1 x 2) + (12,9 x 2) + (240 x 2) = 522 meter slinga.

Det finns även ett ännu kortare alternativ som ger en totalslinga på 516,4 meter (8,1 meter utomhus också), men detta alternativ innebär att jag måste riva en altan för att komma åt och jag känner mig för inkompetent för att bedöma om de 6 metrarna jag spar motiverar att riva en altan?

Jag har alltså fortfarande möjlighet att påverka dimensionering och dragning av kollektorn enligt ovan och skulle vara oerhört tacksam för all hjälp jag kan få från er som sitter på rätt kunskap att kunna räkna på detta. Har jag satt mig i skiten och beställt "fel" grejer/borrat för djupt, eller går detta att rädda upp trots Nibes rekommendationer om 400 meter som maxlängd på slingan samt tryckfallet över 200 meter? Kommer jag behöva en extra cirkulationspump osv?

Alla tips, små som stora mottages tacksamt!! Hur skulle ni gjort?

Vänligen,
Jonas
« Senast ändrad: 29 november 2017, 07:08:24 av johlund »

Utloggad 944_Driver

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 533
Mjuka fina böjar på rören och slangen, dvs inga 90 graders klämringskopplingar på kopparrören. Stort filter och påfyllningsventil samt kolla så det inte dras tunnare kopparrör än vad det är på pumpen. Gräv ner det utomhus, ingen vill ha rören inne genom huset.

Troligen funkar det fint, skulle det strula så lös det med en kraftigare cirkulationspump då.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11952
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Det är ju inte så att det slutar att fungera när man passerar 400 meter... Ett alternativ är att använda grövre slang i kollektorn. vilken dimension är beställd?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28355
  • Ägare av forumet
Skulle tro att det är 28 mm kopparrör på kalla sidan i de där värmepumparna (någon som vet?) och då skulle jag dra snäppet grövre på allt som ligger utanför värmepumpen - fram till anslutningen mot kollektorn.
Och som sagt, mjuka böjar, stort filter och inga ventiler som stryper mer än ned till samma innerdiameter som rören i värmepumpen.
Jag skulle också köra med standard cirkpump första vintern, troligen kommer det att fungera bra större delen av året, jag misstänker att det bara är när värmepumpen går på full effekt som deltaT kommer att bli för hög, och det är så pass få dagar/år att det kanske inte spelar så stor roll.
Alternativet, att borra två hål istället hade troligen varit svårt med tanke på tomten och närheten till andra borrhål, det hade dessutom blivit väldigt dyrt.
Det du riskerar förlora på En för lång kollektor är lite sämre COP på grund av att cirkpumpen får jobba för högtryck större del av året, och att deltaT blir lite för högt när det är som kallast ute.
Det kanske rör sig om någon hundring/år som det kostar.
Mycket billigare än att borra två borrhål, även om det hade varit möjligt.

Kör på och meddela hur det går.  tummenupp
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21854
  • Alien snowman.
Det är ju inte så att det slutar att fungera när man passerar 400 meter... Ett alternativ är att använda grövre slang i kollektorn. vilken dimension är beställd?

Detta kräver väl lite grövre borrhål?  ???
Borran är ju redan klar.  Sc:,h

Men jag håller med om att testa och se hur det går?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabba och bra svar, känner mig lite lugnare nu!

Förtydligar: jag har ej beställt kollektorslang/rör ännu så här finns möjlighet att påverka. Hålet är däremot borrat och jag gissar (!?) att den dimensionen har ett visst utrymme att dimensionera upp kollektorn i? Sen blir det naturligtvis en kostnadsfråga.. Någon som vill rekommendera en dimension/fabrikat?

Nibe anger att både köld- och värmebärare har 28 mm anslutning (utv. diameter), medan varm- och kallvattenaslutningarna är 22 mm.

Jag hör vad ni säger om inga skarpa böjar och större dimension på kopparrör, det ser jag till att min röris fixar.

Om jag kör på utedragningen som innebär 22 m ute och 4,4 inne (och ger en slinga på 532,8 meter) har jag följande funderingar:
- firman skriver att de gräver 0,5 meter djupt, räcker detta i Tumba söder om Stockholm?
- firman skriver ingenting om avstånd mellan slangarna i marken, har ni några rekommendationer där? Ska de ligga med 0,5 meters mellanrum eller ännu mer?
- bör jag välja isolerad kollektorslang för dessa 22 meter, eller enbart för de sista metrarna som går grundare än 0,5 meter?
- fastighetens lutning innebär att kollektorslangens tänkta dragning utomhus första sjunker från borrhålet (ca 1,5 meter) för att sedan gå plant fram till källarvägg där håltagning ska ske. Därefter måste ju rören gå upp i taket för att kunna anslutas till pumpen. Enligt installatörshandboken bör man i dessa lägen sätta en luftningsventil på kollektorslangens högsta punkt. Skulle ni rekommendera det? Jag tänker på Rickards rekommendation om inga ventiler?

Och slutligen: hur följer jag upp hur detta funkar i vinter som ni rekommenderar? COP och DeltaT osv är grekiska för mig. Vad ska jag hålla koll på för att se om min "setup" fungerar tillräckligt bra eller om jag behöver en extra cirkulationspump nästa år?

Återigen: stort tack för bra och snabba svar!

Vänligen,
Jonas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11952
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Detta kräver väl lite grövre borrhål?  ???
Borran är ju redan klar.  Sc:,h

Man brukar väl borra 115mm och använda 40mm kollektor? Hur mycket marginal behöver man för att kunna få ner en 50mm slang istället?

Kanske nåt sånt här istället om det inte är alltför dyrt?
https://www.geopipe.fi/sv-SE/produkter/geoduo-m32-kollektor-33414697
« Senast ändrad: 29 november 2017, 10:37:16 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21854
  • Alien snowman.
Jo, den där kollektorn borde funka, bra idé.  tummenupp
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3741
Brukar inte borrfirman installera och fylla kollektorslangen också? Det gjorde de hos mig. De grävde även in kollektorn till husväggen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17556
Hos mig sa dom att dom alltid stoppar i kollektorn innan dom flyttar borrmaskin men frågade inte varför. Hur som helst verkar smart med oval slang i dag när det ofta borras djupt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset, ska kolla upp mer!

Ja borrfirman ansvarar för att sätta kollektor och gräva fram till hus samt håltagning, de ska förstås också stå för dimensionering och har valt att rekommendera oss 240 m trots vetskap om Nibes begränsning. Någon slangdimension har de ej presenterat ännu, däremot kan jag som tillval välja att få isolerad kollektorslan.  Jag är rädd att de inte räknat på slingans totallängd och inte har tillräcklig koll och vill därför vara lite förberedd själv (samt helst ringa dem och se till att de kommer med rätt grejer direkt).

- Vad säger ni om grävdjup (0,5) och hur långt mellan bör jag se till att jag får?
- Ska jag välja isolerad kollektorslang hela vägen eller bara sista biten in i huset?
- Är det vettigt att sätta en luftningsventil på kollektorns högsta punkt om brunnslocket är på ungefär samma höjd som pannan är hög?

Och Rickard: Har ni någon snö i Piteå eller?

Vänligen,
Jonas (fr Älvsbyn)

Utloggad GordonE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gjorde inte min borrare heller. De sa att det ibland blev problem med flisor i hålet och att de kunde behöva den för att borra bort möjlig inrasade stenbitar.

Hos mig sa dom att dom alltid stoppar i kollektorn innan dom flyttar borrmaskin men frågade inte varför. Hur som helst verkar smart med oval slang i dag när det ofta borras djupt.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo just det: jag har kanske ett svar på varför man vill fylla kollektorn innan man flyttar riggen (som Smurfen undrar över). Min borrkille blev försenad till vår adress pga att han hade fått åka tillbaka till en brunn för att borra bort stenar som täppt igen hålet på ca 100 meters djup. (såg nu att GordonE hann före med detta svar)

Sliter det inte mer på cp:n när den måste gå för högtryck hela tiden? Hur mycket förkortar jag dess livslängd måntro?

Och på samma tema: om jag kan korta slingan från 532 till säg 510-515: hur mycket bättre COP och DeltaT värden kan en c:a 6-10 meter kortare slinga ge?

Fantastisk hjälp och bollplank man får här alltså. Man blir glad!

Vänligen,
Jonas
« Senast ändrad: 29 november 2017, 15:41:23 av johlund »

Utloggad 944_Driver

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 533
Vill minnas att cirkulationspumpen på kalla sidan drar max 200 watt. Genom att ha lite kortare slang kan du undvika att den tvingas gå så ofta på max. Kan du då få den att dra 50 W mindre i medel kommer det att ge dig liiiite bättre COP. Det är dock inte något att bekymra sig för.

Kör på och gör en loggning i vinter när det är kallt så kommer några här ge dig synpunkter på hur anläggningen går.

Vad gäller nedgrävningen av slangen så är det ju bättre att gräva ner den i två separata diken men nyttan lär vara liten. Du har ju redan ett rejält hål så jag tror inte du behöver vara orolig för att du inte utnyttjar jordvärmen fullt ut på vägen in i huset.

En luftning i högsta punkten är väl främst bra om du ska lufta ur själv någon gång utan proffsgrejer.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser