15+ år gammal bergvärme har börjat bete sig märkligt
Har enl. givare kring 9 grader på ink KB och efter en bra stunds drift (>20min) över 50 grader på utgående.
På varma sidan styr den ut nu ikväll när det är på nollan ute ca 54 grader på tilloppet men har bara drygt 20 på returen.
Trodde på luft på varma sidan då jag nyligen hade systemet trycklöst och tömt pga en läcka (som visade sig inte vare en läcka på värmesystemet utan på en varmvattenledning). Åtgärdat. Har avluftat efter konstens regler i ett par dygn nu. Dvs stängt av pump och gått runt och luftat på raddisarna i flera omgångar. Ingen luft kvar.
Trodde på nån stängd ventil på returen ett tag men alla ventiler är dubbelkollade och står öppna.
Det enda jag inte kollat är smutssilen på returledningen men vad är oddsen att den plötsligt fått för sig att sätta igen typ fullständigt?
Sugledning och tryckledning på kompressorn är varm resp kall precis som de ska vara vid drift av kompressorn.
På den heta ledningen är det lite "Kladdigt" - tänker nån slags läckage. HUrt känns R404a när det läcker? Oljigt?
Hur yttrar sig fel som lågt med köldmedia och luft på brinesidan? Hur kollar man?
Några tips?
Ser nu att jag frågade något liknande för 10 år sedan och då var det bara att byta givarna på KB-sidan så såg allt bra ut igen. Nu verkar dock som att något är knas eftersom delta t på varma sidan är extremt hög oxå.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15499.msg154005#msg154005(Inser oxå att frågan visst hamnade i fel del av forumet. Borde ligga under Thermia...)