Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Jordvärme, stigande köldbärarnivå?  (läst 501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El-Uven

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordvärme, stigande köldbärarnivå?
« skrivet: 23 november 2017, 15:34:40 »
Jag har en Thermia Diplomat Duo Optimum som varit i drift sedan 1 november 2016. 800 meter slang fördelat på två slingor. Plöjde ned slangarna, hade trycksatt med tryckluft ca 1 bar.
Allt fungerar bra, men det jag inte begriper är varför köldbärarnivån stiger ???
Vid driftsättning var nivån i kärlet ca 75% (se bild), nu är det nästan fullt + att jag fått släppa ut 1-2 liter sammanlagt senaste halvåret.
Avluftning för driftsättning gjordes ordentligt, forcerad pumpning 1 dygn.
Kan det vara att slangarna blev lite uttänjda när de var trycksatta 1 bar vid plöjning, och att de sakta dragit ihop sig?
En annan teori har varit att slangarna drar ihop sig i takt med att köldbärartempen sjunker, och att det gör mer än volymminskningen på köldbäraren. Men då borde ju nivån ha sjunkit under sommaren, och så var det inte.

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 498
  • Värmepumpar, det är grejer
SV: Jordvärme, stigande köldbärarnivå?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2017, 05:43:59 »
Volymen brukar stiga om man har luft kvar i systemet, sen kan den variera lite efter hur varm/kall vätskan är. Ska ju inte stiga, så du måste tappa ur tycker jag.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 17678
SV: Jordvärme, stigande köldbärarnivå?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2017, 10:21:10 »
Om kärlet är trycksatt och trycket sjunker så kommer nivån att öka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!