Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Radiatorpump  (läst 1583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
Radiatorpump
« skrivet: 22 november 2017, 18:47:34 »
Hej! Jag undrar om det finns nåt enkelt sätt att ta reda på om radiatorpumpen går på rätt hastighet? Kör i läge 2 nu.... Nåt i den aktuella infon som kan skvallra om det? Mellan +5 och -2 på utetemp så ligger jag på runt 30-35 starter. Men det kanske är ok? Diff start/stopp 7 och panna 47 med elpatron 6kw inkopplad...mindre start/stopp om man kopplar bort patronen eller det har ingen betydelse? Huset är enplansvilla med enrörssystem ctc ecoair 107 med ecoel v3...kurva 54 är inställd, min utetemp är -10 hmm undrar om den klarar det på kurva 54?
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 22:59:33 »
Du kan jämföra framledning och VPin. Eftersom VPin tas från botten på tanken där radiatorreturen kommer in så är VPin ungefär lika med radiatorreturen. Så diffen mellan framledning och VPin visar tempfallet över radiatorkretsen. Ju högre fart på radiatorkretsen, desto mindre faller temperaturen, plus att du i värsta fall får omrörning i tanken. Desutom gör liten diff mellan framledning och VPin att VPn stannar onödigt ofta vilket ger många starter.

35 starter innebär även 35 stopp och du har minst 10 min startfördröjning i stillestånd vid varje stopp. 35*10 = knappt 6 timmar. Hur många gångtimmar har du? Om du har ungefär 18 timmar kompressor på 24 timmar så innebär det att din VP går i ca 30 min, sen stoppar den, står still i 10 min och upprepar sen detta, 35 ggr per dygn. Det talar för att VPn sannolikt bara stoppar på för varm VPin och sen har 10 min startfördröjning innan den startar igen.

Det som händer om du ställer ner radiatorpumpen på läge I är att du får ut lite mindre värme i huset men det kan ju vara värt att testa, beroende på hur dina värden ser ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #2 skrivet: 23 november 2017, 06:46:28 »
Tack för svar! När kollar man diffen mellan framledning och vpin? När pumpen går eller stilla? Nu har jag haft gångtider på ca 10-11 timmar /24h    Senaste dygnet med mellan 5-10 plusgrader hade jag gångtid på ca 6 timmar och 25 starter..
Kollade pumpen nu när den stått stilla och då låg framledning på 33(34) och vpin på 30. Och sen precis i slutet av en körning så låg frsmledning på 34 och vpin på 37. Vid ett annat tillfälle när pumpen stod stilla så var framledningen 32(33) och vpin 23.
« Senast ändrad: 23 november 2017, 09:53:15 av jimron »
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #3 skrivet: 23 november 2017, 10:15:26 »
Vid plusgrader går inte laddpumpen så då går det inte att kolla VPin när inte kompressorn går.

Vid avfrostning blir alla världen galna (exv VPin högre än VPut)

Så du måste kolla när kompressorn går och har gått några minuter så alla världen stabiliserat sig. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #4 skrivet: 23 november 2017, 11:43:41 »
När kompressorn går så är framledningen 33(33) och vpin37vput43.
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 13:21:25 »
Lite bilder på en annan körning
« Senast ändrad: 23 november 2017, 13:27:44 av jimron »
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #6 skrivet: 23 november 2017, 13:59:26 »
När det är så varmt ute så styrs tempen i nedre tanken av VPmin, som är 35 grader. Plus 7 (din start/stopp-diff) blir 42. Det gör att hela nedre tanken i princip är varmare än framledningen och i det läget blandas det bara in lite nytt varmvatten i shunten, så temperaturen hålls, och resten är bara radiatorvatten som återcirkulerar.

Rent generellt ger lägre fart på radiatorpumpen ett större tempfall över radiatorkretsen vilket i sin tur oftast ger bättre gångtider för VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #7 skrivet: 23 november 2017, 14:37:50 »
Så du rekommenderar att sänka radiatorpumpen till läge 1?
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #8 skrivet: 23 november 2017, 15:25:51 »
Jag har svårt att se nån nackdel...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #9 skrivet: 23 november 2017, 15:27:15 »
Ok tack så mycket lunkUmeå!
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #10 skrivet: 26 november 2017, 07:06:38 »
Hmm....senaste dygnet mellan 3 plusgrader och 0 så 10 timmar gångtid och 32 starter! Känns som det blev ingen förbättring av att sänka radpump till 1 och öka diff start/stopp till 7....
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #11 skrivet: 26 november 2017, 09:49:04 »
10 timmar gångtid och 32 starter betyder att det tar ungefär 20 min för VPn att få upp tempen i tanken 7 grader och att det tar ungefär 30-35 min innan huset använt all den värmen så VPn måste köra igen. Enda sättet att få färre starter är 1) att huset förlorar värme långsammare dvs är bättre isolerat eller 2) att VPn hade haft lägre effekt (EcoAir 105) så det hade tagit längre tid att nå börvärdet.

Du hade väl start/Stopp-diff på 7 från början, enligt ditt första inlägg?

Vad har du för fart på laddpumpen? Den som matar till VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #12 skrivet: 26 november 2017, 12:34:59 »
Alldeles rätt lunk Umeå så ändrade jag till 7 diff start/stopp precis innan detta inlägg. Efter dina förklaringar om hur saker hänger ihop så ändrade jag också radpumpen till läge 1. Det var ju främst starterna man ville ha ner lite då de flesta verkar överens att de bör hållas så få det kan. Läge på laddpumpen vet jag ej, ska kolla när jag är hemma. Men har kollat diffen vpin/vput när kompressorn går och tycker den följer det rekommenderade ca 5-6 vid noll grader ungefär.
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2369
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #13 skrivet: 26 november 2017, 13:10:43 »
Värt hus är betydligt större och äldre men klarar sig bra med en 107:, polar edition.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #14 skrivet: 26 november 2017, 13:41:07 »
Ja kanske är 107 lite stor för vårt hus? Det brukar väl bidra till mycket start/stopp? Vårt hus är ett enplans LB hus från 1969 med en boyta på 109+59kvm. Ganska platta radiatorer, enpanels blandat med dubbelpanel. Säkert dimensionerade för oljeuppvärmning. Antal radiatorer är 10 st + en elradiator. Föregående ägare hade en total årsförbrukning på ca 15000kwh. Kör just nu på lutning 54 och det ger ca 19.5 till 20 grader inomhus. Kör just nu utan innegivaren för att se hur tempen är inne på den aktuella lutningen.
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme