0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu ska pumpen ha en säkerhetsfunktion som gör att den stannar om det är för kallt i borrhålet för att undvika permafrost. Men andra här på forumet har upplyst mig om att det fryser först där borrhålet går genom jordlagret (då jorden har sämre värmeledningsförmåga än berget) och kan det kan bildas is som klämmer, om jag uppfattat det rätt.
Helt tätt kan det inte vara, så nu har vi installerat ett expansionskärl med mätare så att slangarna är trycksatta och hittills har det fungerat utan larm och stopp, skillnaden mellan in och ut ligger på 3 grader nu. Cirkulationen verkar vara bättre men det "skvalpar" till ibland. Kan vara ju så att cirkulationspumpen är för kraftig och gör att slangen kollapsar och motverkas av att den är trycksätt.
Så min teori är (rätta mig gärna om jag har fel) att en ytterligare källa skulle göra att uttaget ur nuvarande borrhål skulle bli mindre och där med inte lika kraftig isbildning?
Hej alla! Tack för era svar!Huset är byggt 1932 så ventilationssystemet är helt obefintligt. Dessutom är tomten nog för liten för markvärme. Tror att man i så fall skulle behöva vända upp och ned på varenda kvadratmeter gräs.Det har varit en lång historia. Problemet är lite diffust men har blivit tydligare och tydligare över 2 års tid sedan vi bytte den gamla. Från början misstänkte vi luft i systemet som löstes med en luftning, men problemet återkommer hela tiden. Och nyligen, när det blev kallt (-8 grader ute), stannade bergvärmepumpen pga av för stor differens mellan in och ut på köldbärarsidan (6-7 graders differens). Ibland även för att köldbäraren ut är för kall, typ -8. Cirkulationen av köldbäraren verkade vara problemet.Nu ska pumpen ha en säkerhetsfunktion som gör att den stannar om det är för kallt i borrhålet för att undvika permafrost. Men andra här på forumet har upplyst mig om att det fryser först där borrhålet går genom jordlagret (då jorden har sämre värmeledningsförmåga än berget) och kan det kan bildas is som klämmer, om jag uppfattat det rätt.Helt tätt kan det inte vara, så nu har vi installerat ett expansionskärl med mätare så att slangarna är trycksatta och hittills har det fungerat utan larm och stopp, skillnaden mellan in och ut ligger på 3 grader nu. Cirkulationen verkar vara bättre men det "skvalpar" till ibland. Kan vara ju så att cirkulationspumpen är för kraftig och gör att slangen kollapsar och motverkas av att den är trycksätt.Så min teori är (rätta mig gärna om jag har fel) att en ytterligare källa skulle göra att uttaget ur nuvarande borrhål skulle bli mindre och där med inte lika kraftig isbildning?Det är ganska långt ned till berget här, ca 40 meter så det är definitivt inte helt gratis att borra nytt, å andra sidan skulle man vilja ha något som känns stabilt.Förstår om det är svårt ge något råd, men alla tankar tas emot om jag är helt ute och cyklar.Tack på förhand!
Vilka temperaturer har du i borran när det är vinter och kallt fast inte så kallt så det krånglar.