Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borra på befintligt eller göra ett nytt.  (läst 3377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« skrivet: 22 november 2017, 14:26:02 »
Hej! Hur ska man tänka gällande att "borra på" eller göra ett till borrhål?

Bakgrunden är att vi har bytt ut vår IVT C 9kW från 1999 till en modernare IVT HQ 8kW och frågan är om inte djupet är lite snålt. Vi har haft lite fler och fler problem under vintrarna. Just nu är djupet på borrhålet 160m varav 120m aktivt hål.

Platsen är Västerbotten och huset är på 212 m2.

"Borra på" billigare men det verkar så osäkert om det lyckas eller inte. Man måste göra detta sommartid för att kunna få upp slangarna. Man riskerar 30000 om det inte lyckas, så har jag fattat detta.

Nytt, betydligt dyrare men går att göra även vintern. Garanterat resultat.

Är det någon som har något klokt resonemang i denna fråga?

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 16:19:50 »
Hur mycket kostar ett nytt hål?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #2 skrivet: 22 november 2017, 16:26:38 »
Eller kombinera hålet med lite markslinga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #3 skrivet: 22 november 2017, 16:28:57 »
Eller sätta in en frånluftsmodul som värmer köldbärarvätskan en del beroende på hur ventilationen är gjord i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #4 skrivet: 22 november 2017, 17:49:17 »
Har ni mekanisk ventilation så kan nog FLM vara den mest prisvärda ombyggnaden.
Att komplettera med jordvärme i serie kan bli lite väl mycket slang, man brukar ju säga max 400 meter på en slinga, men upp till 500 meter är inte så ovanligt, ni skulle alltså kunna gräva ned 50-150 meter markslinga som får ta värsta smällen (utgående KB som är kall) innan flödet går ned i befintlig borra.
Har ni plats för jordvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19214
  • Karma +15/-14
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 09:08:52 »
Vilka problem är det ni haft ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #6 skrivet: 23 november 2017, 18:00:32 »
Hej alla! Tack för era svar!

Huset är byggt 1932 så ventilationssystemet är helt obefintligt. Dessutom är tomten nog för liten för markvärme. Tror att man i så fall skulle behöva vända upp och ned på varenda kvadratmeter gräs.

Det har varit en lång historia. Problemet är lite diffust men har blivit tydligare och tydligare över 2 års tid sedan vi bytte den gamla.  Från början misstänkte vi luft i systemet som löstes med en luftning, men problemet återkommer hela tiden.

Och nyligen, när det blev kallt (-8 grader ute), stannade bergvärmepumpen pga av för stor differens mellan in och ut på köldbärarsidan (6-7 graders differens). Ibland även för att köldbäraren ut är för kall, typ -8. Cirkulationen av köldbäraren verkade vara problemet.

Nu ska pumpen ha en säkerhetsfunktion som gör att den stannar om det är för kallt i borrhålet för att undvika permafrost. Men andra här på forumet har upplyst mig om att det fryser först där borrhålet går genom jordlagret (då jorden har sämre värmeledningsförmåga än berget) och kan det kan bildas is som klämmer, om jag uppfattat det rätt.

Helt tätt kan det inte vara, så nu har vi installerat ett expansionskärl med mätare så att slangarna är trycksatta och hittills har det fungerat utan larm och stopp, skillnaden mellan in och ut ligger på 3 grader nu. Cirkulationen verkar vara bättre men det "skvalpar" till ibland. Kan vara ju så att cirkulationspumpen är för kraftig och gör att slangen kollapsar och motverkas av att den är trycksätt.

Så min teori är (rätta mig gärna om jag har fel) att en ytterligare källa skulle göra att uttaget ur nuvarande borrhål skulle bli mindre och där med inte lika kraftig isbildning?

Det är ganska långt ned till berget här, ca 40 meter så det är definitivt inte helt gratis att borra nytt, å andra sidan skulle man vilja ha något som känns stabilt.

Förstår om det är svårt ge något råd, men alla tankar tas emot om jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand!

« Senast ändrad: 23 november 2017, 19:51:07 av j_mac »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #7 skrivet: 23 november 2017, 18:57:12 »
Du behöver inte så stor yta för att komplettera med lite jordvärme, 30 m jordvärme motsvarar ca 10 m bergvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #8 skrivet: 23 november 2017, 20:15:29 »
Nu ska pumpen ha en säkerhetsfunktion som gör att den stannar om det är för kallt i borrhålet för att undvika permafrost. Men andra här på forumet har upplyst mig om att det fryser först där borrhålet går genom jordlagret (då jorden har sämre värmeledningsförmåga än berget) och kan det kan bildas is som klämmer, om jag uppfattat det rätt.

Säkerhetsfunktionen är inte till för att förhindra frysning utan för att skydda kompressorn. Är köldbäraren betydligt kallare än vid normal dimensionering belastas kompressorn hårdare plus att det uppenbarligen måste vara något fel någonstans och då är det lika bra att pumpen stannar. Isen i borrhålet försvinner inom något dygn efter det att värmeuttaget har upphört så den är inte något problem. 

Citera
Helt tätt kan det inte vara, så nu har vi installerat ett expansionskärl med mätare så att slangarna är trycksatta och hittills har det fungerat utan larm och stopp, skillnaden mellan in och ut ligger på 3 grader nu. Cirkulationen verkar vara bättre men det "skvalpar" till ibland. Kan vara ju så att cirkulationspumpen är för kraftig och gör att slangen kollapsar och motverkas av att den är trycksätt.
Tre graders differens är helt normalt och tyder på att flödet är vad det ska vara. Undrar om det kan ha varit klämda slangar, så lätt att avhjälpa det bör det inte vara. Vad är det för tryck i expansionskärlet? Ska man återställa klämda slangar behövs nog ett tryck på flera bar. Slangarna brukar vara avsedda för max 6 bar arbetstryck.

Citera
Så min teori är (rätta mig gärna om jag har fel) att en ytterligare källa skulle göra att uttaget ur nuvarande borrhål skulle bli mindre och där med inte lika kraftig isbildning?
Det stämmer. Minskar effektuttaget per meter borrhål minskar temperaturskillnaden köldbärare/berg i motsvarande mån.

Cirkulationspumpen är inte tillräckligt kraftig för att kunna få slangarna att kollapsa.

« Senast ändrad: 24 november 2017, 10:11:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19214
  • Karma +15/-14
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #9 skrivet: 23 november 2017, 22:03:25 »
Hej alla! Tack för era svar!

Huset är byggt 1932 så ventilationssystemet är helt obefintligt. Dessutom är tomten nog för liten för markvärme. Tror att man i så fall skulle behöva vända upp och ned på varenda kvadratmeter gräs.

Det har varit en lång historia. Problemet är lite diffust men har blivit tydligare och tydligare över 2 års tid sedan vi bytte den gamla.  Från början misstänkte vi luft i systemet som löstes med en luftning, men problemet återkommer hela tiden.

Och nyligen, när det blev kallt (-8 grader ute), stannade bergvärmepumpen pga av för stor differens mellan in och ut på köldbärarsidan (6-7 graders differens). Ibland även för att köldbäraren ut är för kall, typ -8. Cirkulationen av köldbäraren verkade vara problemet.

Nu ska pumpen ha en säkerhetsfunktion som gör att den stannar om det är för kallt i borrhålet för att undvika permafrost. Men andra här på forumet har upplyst mig om att det fryser först där borrhålet går genom jordlagret (då jorden har sämre värmeledningsförmåga än berget) och kan det kan bildas is som klämmer, om jag uppfattat det rätt.

Helt tätt kan det inte vara, så nu har vi installerat ett expansionskärl med mätare så att slangarna är trycksatta och hittills har det fungerat utan larm och stopp, skillnaden mellan in och ut ligger på 3 grader nu. Cirkulationen verkar vara bättre men det "skvalpar" till ibland. Kan vara ju så att cirkulationspumpen är för kraftig och gör att slangen kollapsar och motverkas av att den är trycksätt.

Så min teori är (rätta mig gärna om jag har fel) att en ytterligare källa skulle göra att uttaget ur nuvarande borrhål skulle bli mindre och där med inte lika kraftig isbildning?

Det är ganska långt ned till berget här, ca 40 meter så det är definitivt inte helt gratis att borra nytt, å andra sidan skulle man vilja ha något som känns stabilt.

Förstår om det är svårt ge något råd, men alla tankar tas emot om jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand!
Vilka temperaturer har du i borran när det är vinter och kallt fast inte så kallt så det krånglar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #10 skrivet: 24 november 2017, 09:54:17 »
Vilka temperaturer har du i borran när det är vinter och kallt fast inte så kallt så det krånglar.

Det brukar ligga mellan -1 och -2, ibland ned till -3 på inkommande köldbärare. Men jag har inte märkt onormala värden i samband med att det har varit problem. Det är bara att det är riktigt kallt på utgående.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19214
  • Karma +15/-14
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #11 skrivet: 24 november 2017, 10:03:15 »
Det är ju rätt kalla nivåer men funkar det bra nu är det bara att köra på. Går det dra frånluft till ett återvinnings agg så bör det ge ca 2 grader högre brine temp och ni får troligtvis bättre vent annars är det borra eller lite jordvärme som gäller och det är troligtvis inte så mycket som behövs för problemfri drift men det skadar inte med lite mera slang att bättra på isoleringen på huset är inte heller fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #12 skrivet: 24 november 2017, 14:32:05 »
Jag skulle rekommendera att avvakta och se vad som händer framöver. Det är inte entydigt klart vad som är felet, det är något som inte stämmer. Hade det inte skvalpat och skvalat hade jag varit rätt säker på orsaken till problemen var att slangen var klämd.

Nu när pumpen går tyst har köldbärardifferensen ett helt normalt värde. Slangen är styv, i synnerhet när den är kall, så jag tvivlar på att en klämd slang skulle ha kunnat bli så mycket bättre att det hade gett en differens på tre grader. Luften i systemet måste också vara en del i problemet. Sen har vi det faktum att borrhålet har fungerat i många år. Varför skulle det då bli frysning i borrhålet som resulterar i klämd slang i november? I februari hade varit en annan sak.

Ett sätt att lite minska risken för frysning i borrhålet är att köra köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift. När kompressorn står still kommer cirkulationen av köldbärare göra att värme överföras från den del som går genom berg till den del som går genom jord.

Fungerar det utan problem den närmaste tiden skulle jag rekommendera att avvakta till nästa sommar. Det bör gå att undersöka om slangen är klämd. Upptill på slangen som går ner i borrhålet brukar det monteras T-kopplingar i stället för vinkelkopplingar, det blir enklare att avlufta slangen då. Lossar man proppen upptill kan man loda i slangen. Det som behövs är en bit järnrör eller annan tyngd som är ca 20 mm i diameter och lämplig längd fiskelina. Jag har lodat mitt borrhål och det var inga problem.

Det är inte fel med ett borrhål till men jag tycker man bör vara säker på vad det är som är problemet innan man tar till en dyr lösning. 
 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Borra på befintligt eller göra ett nytt.
« Svar #13 skrivet: 08 december 2017, 22:33:26 »
jag vet inte vad detta kostar men billigare än att borra nytt

http://www.energybooster.se/kortfattat-35500534
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!