Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
För högt Delta T på värmesidan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: För högt Delta T på värmesidan. (läst 2018 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
johan_paz
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
johan_paz
«
skrivet:
21 november 2017, 21:47:29 »
Citera
Kollade lite på min värmepump installerad början av 2011. 17500 timmar har den gått och vi har nästa glömt bort att vi ha en
När det var -5 ute så var börvärde 41, retur runt 33 men ärvärde ca 45 när den gått en bra stund. Den betade av gradminutrarna som den skulle tills de var uppe på noll, börjar på -300. Vad jag läst mig till så har jag kanske för högt Delta T.
I källaren har jag den gamla "hetvatten-radiatorn" som tidigare var kopplad direkt på pannan och värmde hela källaren som en vanlig radiator i ett källarspa. Denna är dock så stort i yta att Delta T över denna radiator blir mycket stort, mycket varmt på toppen och i stort sätt iskallt nertill. Radiator är ca 130 bred och 120 hög, så den tillför rejält med kw till det rummet. Sitter enbart slottsblandare på. Kan det vara effektiviteten i denna radiator, tillsammans med en lite högt satt golvvärme som gör att returen blir såpass låg?
Loggat
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: För högt Delta T på värmesidan.
«
Svar #1 skrivet:
22 november 2017, 07:45:17 »
Citera
på 8 °C är helt OK.
Har du golvvärme i övriga huset eller har du fler radiatorer?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
johan_paz
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
johan_paz
«
Svar #2 skrivet:
22 november 2017, 22:45:50 »
Citera
Jag har dock
på runt 12 grader i verklig framledning och retur, är det inte detta man använder när man räknar fram
?
I övrigt har jag radiatorer, rejäla från 40-talet. Med slottsventil på bottenvåningen, med termostater på övervåningen (sovrum)
Loggat
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
23 november 2017, 15:04:23 »
Citera
Sorry, missade att det var börvärdet.
Stämmer att 45/33 är lite hög diff.
Kolla först smutsfiltret, sen kan du prova att justera upp flödet på radiatorerna (om cirkpumpen redan går på max?).
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1174
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Josth
bengt 19
DonPablo
madwolf
Kvarn
mrelffors
Rillman
tipo874
macman
dadid
T Ramsmark
Frasseanna
tyke
Alva10
Zyberdude
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info