Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Lönar det sig att isolera trossbotten och stänga av värmen på övervåningen?  (läst 1250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
Mitt hus är byggt i två våningar 90+80m2 och utökad med en tillbyggnad på 30m2 på bottenvåningen.
Övervåningen består av en 20m2 trapphall och 60m2 i 5 sovrum. Ingen bor på övervåningen efter tillbyggnaden utom när vi har gäster.
Vad sparar jag i uppvärmning om jag stänger värmen till sovrummen där uppe? För att få en uppfattning om det har jag stängt alt. satt elementen på frostläge. Rumstemperaturen där sjunker då med 4grader relativt resten av huset.
Jag har inte så mycket data efter tillbyggnaden för drygt ett år sedan så jag kan jämföra än. Därför har jag istället räknat på vad som skulle försvinna genom tak o väggar i sovrummen om tempskillnaden inne minskades 4 grader. Det visade sig att energivinsten i så fall är ungefär 1000kWh på 8 värmningsmånader. Med ett COP på 3,5 i VP så blir det 285kWh per år i besparing.

Detta gäller alltså mitt hus och den isolering jag har i väggar och tak och mellantrossbotten. Isoleringen i ytterskalet är hyfsad men trossbotten mellan botten- och övervåningen är endast 1dm packad sågspån + 1dm luft som kan cirkulera. Så värmeläckaget upp till sovrummen räcker för att hålla dem vid en temp som är bara 4 grader lägre. Bytte jag isoleringen skulle förstås vinsten bli högre. 2dm mineralull har ett U-värde som är c:a 3 gånger lägre än 1dm sågspån, dvs jag skulle kunna öka besparingen med samma faktor. 785kWh/år.
Kostnad exkl arbete: mineralull 100kr/m2, yta 60m2 = 6000kr. Betalt efter 7-8 år om elpriset är 1kr/kWh

Att blåsa in 1dm ull på sågspånen ändrar besparingen med faktor 2,3 dvs 665kWh/år.

-Har jag gjort några tankegrodor?
-Vad skulle du göra om du var i mina skor?

« Senast ändrad: 22 november 2017, 12:14:46 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 107
  • Värmepump eller värmepumpar?
om du har en (kallvind) så kolla så det inte finns risk att den blir fuktig pga att den blir kallare bara.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
Jag har kallvind. Den blir förstås en aning kallare. Under 350mm isoleringen i dess bjälklag har jag diffusionsspärr. Vinden ventileras med ventiler i fyra vädersträck. Är det risk för att vinden blir fuktigare?
« Senast ändrad: 23 november 2017, 21:48:37 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Inloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 286
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Om du nu gör jobbet  dvs bryter upp golvet kan du ju inte räkna bara på payback tid på materialet - Mineralull är inte särskilt effektivt som som 10cm eller om du skyfflar ut allt spån 20 tunnt skickt så varför göra ett så omfattande jobb för så liten vinst- (här räknar jag inte med energispar-knäppskalleeffekten  tOOmten som vi alla lider av på forumet ) Isåfall så är polyuretan  dubbelt så effektivt  i lamda cm /cm men 3x dyrare .. det går dessutom att limma med fogskum så att det blir diffusionstät= fukt i vinden inte blir ett problem !
hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2827
    • Marieberg Bo & Bygg
har man inget roligare för sig.......så kan ju bryta upp golv, damma ned och betala en massa pengar, men uppriktigt sagt.......så skulle jag hoppas att nå´n vettig vän, skulle slå nå´t hårt i skallen på mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
Om du nu gör jobbet  dvs bryter upp golvet kan du ju inte räkna bara på payback tid på materialet - Mineralull är inte särskilt effektivt som som 10cm eller om du skyfflar ut allt spån 20 tunnt skickt så varför göra ett så omfattande jobb för så liten vinst- (här räknar jag inte med energispar-knäppskalleeffekten  tOOmten som vi alla lider av på forumet ) Isåfall så är polyuretan  dubbelt så effektivt  i lamda cm /cm men 3x dyrare .. det går dessutom att limma med fogskum så att det blir diffusionstät= fukt i vinden inte blir ett problem !
Hej Hastings!
Jo de kan jag visst för om jag skulle få för mig det så gör jag det själv, så jag räknar bara materialkostnad. Mineralull har lambdavärdet 0,035 och polyuretan 0,023W/mK, tre ggr så dyrt men bara 1,5ggr så bra isoleringsförmåga, kalkylen på återbetalningstid blir alltså inte bättre. Sen har du missförstått var jag pratar om isolering, det gäller bjälklaget mellan botten och övervåning, så någon fuktvandringsspärr behövs inte den finns redan i vindsbjälklaget.
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
har man inget roligare för sig.......så kan ju bryta upp golv, damma ned och betala en massa pengar, men uppriktigt sagt.......så skulle jag hoppas att nå´n vettig vän, skulle slå nå´t hårt i skallen på mig.
Tack rocas för ditt råd, men uppriktigt sagt det behövs inte, jag är gift!
« Senast ändrad: 26 november 2017, 20:00:38 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 334
    • Optimation AB
Hej!
Vi köpte en gammal kåk där värmen varit avstängd på övervåningen.
Under i stort sett all fönster hittade vi fuktskador, min tolkning är att fukt i har kondenserat på kalla fönster gått ner i väggen under fönstren. Nu spelade det ingen roll för oss eftersom kåken ändå skulle rivas.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
Hej!
Vi köpte en gammal kåk där värmen varit avstängd på övervåningen.
Under i stort sett all fönster hittade vi fuktskador, min tolkning är att fukt i har kondenserat på kalla fönster gått ner i väggen under fönstren. Nu spelade det ingen roll för oss eftersom kåken ändå skulle rivas.
/ErikB
Oj då. Temperaturen i de stängda sovrummen på övervåningen är 16 °C. Jag ser ingen fukt på fönstren som är av treglastyp. Finns det någon riskabel temp.gräns där fukt fälls ut?

Kan ju lägga till att så var det också för mig när vi köpte huset. Fuktskador under de 3 fönster på övervåningen som saknade innanfönster. Snickrade sådana omgående. Senare har jag tilläggsisolerat och satt in en tredje energiglasruta i alla innanfönster och tätat innanfönstren, men ventilera ytterrutan. Borde väl inte bli fukt på rutorna nu även om innantempen sänks?
« Senast ändrad: 28 november 2017, 20:10:29 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3775
Tror försäkringsbolagen rekommenderar minst 15 grader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 497
  • Värmepumpar, det är grejer
Har du dörr till vind, eller öppet trapphus? Jag har .öppet trapphus och gör inte om det igen, tyckte det blev för kallt nere (skorstenseffekt)
Har du dörr så åker inte lika mycket värme upp
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1360
  • Skåne, Sjöbo
"-Vad skulle du göra om du var i mina skor?"

Skulle satsa på det som kräver minst åtgärder.

Byta lampor.
Se över tätningslister.
Ev. Lägga till mer isolering i tak med vindtätt skickt utåt (gjorde själv). Märkte skillnad.
Ev. skaffat en LLVP med högre COP.
Det gjorde jag. Är nöjd. Jobbar som komplement till Nibe 310... Eller tvärtom.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
Har du dörr till vind, eller öppet trapphus? Jag har .öppet trapphus och gör inte om det igen, tyckte det blev för kallt nere (skorstenseffekt)
Har du dörr så åker inte lika mycket värme upp
Jag har öppet trapphus mellan över och bottenvåningen, inte vinden.
Men jag håller dörrarna till sovrummen på ÖV stängda.
Har funderat lite på att ordna med dörr till övre hallen, men inte hittat någon bra och hyfsat snygg lösning.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 18:11:52 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4061
"-Vad skulle du göra om du var i mina skor?"
Skulle satsa på det som kräver minst åtgärder.
Byta lampor.
Se över tätningslister.
Ev. Lägga till mer isolering i tak med vindtätt skickt utåt (gjorde själv). Märkte skillnad.
Ev. skaffat en LLVP med högre COP.
Det gjorde jag. Är nöjd. Jobbar som komplement till Nibe 310... Eller tvärtom.
Tack för tipsen BigGitt! Har redan gjort allt detta utom LLVP. Har BVP med COP c:a 4. Jag tolkar ditt inlägg så du tycker att jag ska skippa idén på att isolera om mellan våningarna.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 18:07:29 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV 30m2 med golvvärme.
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar julhelgselvärme i gästhus, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120+80m2.

Inloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 497
  • Värmepumpar, det är grejer
Får se hur det blir hos oss nu, har inte haft något i mellanbjälklaget, har under året påtat på och har nu 190 mm mineralull i golvet mellan över o undervåning. dessutom isolerat om vind, från 190mm till 240mm. Lär väl märkas nästa år kanske. slänger i en 100l ukv nu också.
Har samma problem som dig vad gäller dörr till öv, har ingen plats att lägga dörr.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser