0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
och är det inte lite oroväckande att borrhålet är 0,3 grader med hänsyn till årstiden och hålets ålder?
Trähus fr 1924, treglasfönster insatta på sent 80-talca 22 grader inneVet inget om isoleringVad gäller vårt energibehov så menade säljaren att det finns en schablon de räknar med och den översteg med råge det som säljarna hade uppgett i motsvarande vedförbrukning. Av den anledningen kändes det inte som att vi behövde ifrågasätta detta.De räknade med 21500 kwh.Sedan förstår jag inte varför man gör på detta sätt. Vi försökte inte snåla, vi ville ha en bra värmeanläggning. Så varför skulle en säljare räkna på en för liten anläggning när de har möjlighet att sälja något som är dyrare? Det här är ju ett konstigt sätt att göra fel på. Entreprenören bör ju vilja säkerställa att anläggningen faktiskt räcker och får de då sälja något dyrare så är det väl bra för dom. Win win-situation, så jag kunde verkligen inte föreställa mig att vi skulle hamna i ett läge med en för liten anläggning.Huset ligger i Västernorrland, vid kusten.Borrhål 130 m, beräknat aktivt borrhål var 119m, men huset står på berg så de stötte på berg efter 70 cm. Effekttäckningsgrader var beräknad till 72% och energitäckning till 99% i offerten och det var heeeelt enligt vad man önskade enligt säljaren. Jag inser ju att vi läst på för lite själva innan, men eftersom ingen tjänar på att installera ett system som inte räcker till fastigheten kunde jag som sagt inte föreställa mig detta.