0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDags att byta. Ingen mening att reparera eller felsöka en 10 år gammal maskin tänker jag. Lika bra att byta.Min GA25 sitter lågt placerad, bara 370 mm från underkant ner till golvet. Den går alltid med spjällen så högt som möjligt och blåser en luftström längs golvet, genom en större dörröppning till nästa rum. Har visat sig funka bra.Jag behöver ingen muskelmaskin då jag har en maskin till som tar övervåningen, men min GA25 ger bara 1,8 kW vid -15, och liiite till hade varit fint, kanske 2,5-3,0 kW vid -15? Vad ger motsvarande maskin från Mitsu idag?Har inga speciella krav på innerdelens mått. Min GA har en bredd på 770 mm, höjd 300 mm och djup 210 mm. Får väl vara lite större också. Har inga krav på finesser, kör alltid på högsta eller näst högsta fläkt.MVH/Gano
Vart fasen bor du om du redan har -20?? Mest Imponerad om din egentligen ganska klena GA25 har hjälpt till så mycket som den verkar ha gjort Vad du än skulle ha valt från alla tillverkare så kommer du högst troligen märka en ganska stor skillnad så du blir garanterat nöjd med steget upp i effekt då du verkar bo i ett köldhål
Njae, inte har jag -20 redan. Men jag klarar av -20 utan att dra på stödvärme med 2 små värmepumpar. Hitachi RAK25:an ger lite mer kräm än vad GA25:an gav. Nu har jag 5 kW vid -20 och 4,5 kW vid -25, och det räcker i ett hus med ett värmebehov på ca 115 W/C skillnad inne/ute temp.MVH/Gano
Hej Gano! Jag har sätt dig nämna värmebehov tidigare. Tycker det är ett intressant sätt att titta på saken med att finna rätt pump för huset. Men om jag förstått det rätt så tar det inte hänsyn till planlösningen eller att värmebehovet sjunker med en effektivare pump? Eller?
HejPlanlösningen ingår inte, helt korrekt. W/K värdet beskriver hur mycket värme huset behöver, en effektivare pump gör att mindre drivenergi går åt för att skapa detta. Värmebehovet påverkas inte av en effektivare pump.Däremot så upplever många som sätter in L/L närmast orimliga stora besparingar, och det beror på att man stänger av element och därmed får lägre temperaturer utmed ytterväggar och under fönster. I princip värmer man en mindre volym av husets innanmäte och temperaturförluster från t ex fönster minskar.Om huset har 115 W/K, önskad innetemp är +22 och utetemp är -10 så blir differensen 32 grader, sedan drar man bort typiskt 2 grader för värme som kommer från belysning, hushållsmaskiner etc. 115 X 30 = 3450 W.MVH/Gano
Så man ska inte använda nuvarande uppvärmningskostnad för huset om man har luftvärmepump. Som om jag förstår det rätt så behöver man alltså veta vad huset drar med bara elradiatorerna då de har 1 kW el => 1 kW värme. En luftvärmepump, beroende på olika faktorer ger olika effekter vilket gör att det blir svårt att räkna ut värmebehovet.
Precis. Sedan skiljer det mellan suterräng/källarhus och hus helt ovan mark som t ex 1- och 1,5 planhus. De förstnämnda har en fördel på vintern då det bara är väggarna ovanför marknivå som ger ökade värmeförluster när det blir kallare ute. W/K-värdet är lägre, men å andra sidan behövs värme i källaren på sommaren då marken kyler. 1,5 planhus är lite mer förutsägbara. De har noll i värmebehov på sommaren och sedan ökar det linjärt för varje grad det blir kallare ute.MVH/Gano