För att gå tillbaka till mitt problem med SC30132 som bara blåser runt inneluften utan att värma, så såg jag bara två möjligheter. Antingen är kompressorn trasig eller så saknar systemet gas.
Kompressorn startar på ett lägre varv men ökar sedan. Som jag nämnt tidigare ändrar varken utgående eller ingående rör temperaturen när kompressorn går. Visserligen blir röret på toppen varmt när kompressorn gått i 20 minuter, men då är också kompressortemperaturen uppe i 50 grader och det är ren ledningsvärme.
Problemet uppstod i februari och det upptäcktes inom någon eller några dagar. Man kan undra om gasen försvunnit så snabbt! Något felmeddelande visas inte.
Jag har inte märkt av några vibrationer som skulle tyda på utmattning. Pumpen har också varit driftsatt ganska kort tid.
Om man nu har bestämt sig för att det är brist på gas, så skulle det kunna ske vid ett rörbrott eller läckage vid en dålig lödning. Då kommer en påfyllnad av gas att läcka ut lika snabbt som man fyller på eller inom någon dag eller några dagar.
Är problemet en läckande snabbkoppling kan gasen stanna kvar längre. Problemet skulle kunna vara att packningarna i snabbkopplingen hade åldrats så snabbt att de inte längre höll tätt, men plötsliga förändringar låter då mindre troliga.
Är det någon Zibroägare som kan se någon annan orsak än gasbrist?
Efter kontakt med leverantören i Danmark, som beklagade att garantin just gått ut, fick jag veta att:
”Det är svårt att fylla SC modeller eftersom de är fabrikstillverkade som ett slutet system.
Men det kan göras.
Det finns en ventil för fyllning.
På vissa modeller är ventilen nära kompressorn och andra modeller vid "radiatorn" längre upp - se bifogade bilder”.
Jag har inte plockat isär så mycket att jag kan se var denna påfyllningsventil sitter på min modell. Det får bli nästa steg.
Efter att jag nu har vädrat mina funderingar, vill jag ställa frågan om någon av alla som köpt Zibro luft-luft värmepumpar har haft samma problem och hur ni så fall löst det.
Det finns ju ingen manometer eller möjlighet att mäta trycket i ledningarna. Det är ju först sedan man fyllt på ny gas som man skulle kunna pensla med såplösning för att se om det läcker någonstans.
Jag bor i Malmötrakten och hoppas finna någon som förstår mitt problem och kan komma med ett förslag till lösning. Det är ju bedrövligt att behöva kassera pumpen efter så kort tid. Som jämförelse har jag en Hitachipump som nu går på sin 29de säsong. Den hade också ett förfyllt system och där har gasen stannat där den skall.
Jag hade bilder på två exempel på placering av påfyllningsventiler, men det verkar lika svårt att lägga in dem som att få pumpen att gå
Tack i övrigt för svaret från elektroluxaren, det är positivt att någon svarar även om det inte hjälper så mycket