0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och man sätter RJ45 "uttag" i bägge ändar av kabeln och en kort patchkabel från uttagen till "apparaterna". Man drar alltså inte kontakterade långa patchkablar mellan apparaterna. Här är en bra kabel och dom har även uttagen. https://www.elbutik.se/product.html/cat6-kabel-utp-oskarmad?category_id=2114
Telias digitaltv fungerar finfint trådlöst.Förr hade ja trådlös brygga till allt under TVn som även det fungerade bra. Nu har allt Wi-Fi inbyggt.
Det är lite olika "svårt/lätt" beroende på uttag, vissa ska kopplas med speciella verktyg medan andra kopplas utan verktyg (utom en avbitare och en skalkniv).Uttagen/anslutningarna ha två olika färgkoder och normalt använder man den som heter EIA/TIA 568 B (den andra heterEIA/TIA568 A) "uttagen" är märkta med bokstav och bägge färgkoderna så det är bara att välja hur man kopplar. Men man ska ha samma färgkod i bägge ändar.
Trådlöst och trådlöst Man får väl ändå ha en sändare och mottagare som på så vis ska ha både ström och kablar Dvs kabel mellan router och sändare och sen kabel från mottagare till TV-box?
Ja man behöver 2 st nätverkskablar på ca 1 meters längd vardera för ca 30-40 kr/st. 1 st direkt mellan TV-uttaget på inkommande fiberdosa i väggen och ut till sändaren och 1 st mellan mottagaren och TV-boxen. Sändaren och mottagaren ställer man först in genom att synkronisera dem med varandra i deras omedelbara närhet i varsitt resp eluttag på väggen, därefter placerar man mottagaren i ett eluttag intill TV-n och drar nätverkskabeln från denna och in i TV-boxen. Väldigt smidigt och fungerar minst lika bra som en lång nätverkskabel mellan fiberuttaget i väggen och in till TV-boxen. Jag hade själv provisoriskt en lång nätverkskabel på 15 meter som låg utmed golvet mellan fiberuttaget i väggen i det ena sovrummet genom hallen och in i vardagsrummet och in till TV-boxen innan jag köpte min TP-link, och så kunde man inte ha det mer än under en kortare tid. Så därför vet jag numera att TP-link fungerar minst lika bra som en långkabel.Sen har jag en router också och den använder vi endast till internet/bredband via fiber och vi har då 2 st datorer och 2 st smartphones som vi också kör trådlöst.