0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att priser från 16000 kr och uppåt inkl montering är vettigt för E9DKE ej över 19000 kr beror givetvis på var du bor!Funderar du på E12 så skall du definitivt hellre titta på HE9DKE!
Hejsan pojkar å flickor.Har ett sutteräng hus på 135 kvm och funderar på värmepump.Grannen har en Panasonic som han säger funkar kalas han har satt den på nedre våning i vardags rummet men riktad så den blåser mot trapp uppgången. Dock har han fått sätta en paxs fläkt på övervåningen för att få in mer värme i köket som ligger direkt efter trappan..Så då funderar jag på om jag skall ta en storlek större pump än vad han har och kanske slippa paxs fläkten , vad tycker ni?Låter en mindre pump mer som får jobba hårdare än en storlek större pump som får jobba mindre.MMMMMvh MAS i Småland
De flesta rek. nog en överdimensionerad pump här på forumet, och det är kanske rätt.Men, det beror ju på vilken isolering/planlösning du har i kåken mm, hur stor pump du behöver.Nog tror jag E9 klarar skapligt isolerade 135m2, problemet är snarare att sprida värmen.Våran bottenvåning är på 86m2 och den klarar pumpen utan problem ner till 10-15 minusgrader.Har aldrig behövt ha högre fläktläge än 3, runt 0gr så susar den på mellan läge 1 och 2 vid autodrift.Däremot har värmen svårt att ta sig upp till övervåningen, vill inte ha 24-25gr på bottenvåningen för att få 20gr uppe.Så med facit i handen är iaf jag glad att jag inte tog en storlek större pump.Priser: Du kan komma riktigt billigt undan om du köper pumpen (ex E9, E12) och gör mont.arbetet själv och låter en kylnisse koppla slangpaket och vaccumsuga, ca 10000-12000:- totalt.Lycka till!