installatören svarade att han absolut inte skulle ändra den för då var det risk att det frös i hålet, är det någon som ändrat denna inställning och kan ge lite input ?
Visst är det otroligt, varför bara hitta på svar när man inte har en aning.
Det installatören har sagt kanske har bärighet om borran är jätteklen så det är flera minusgrader in.
Din bror har jättekraftig borra ingen fara och det är ju där gratisenergin tas, man vill ju ta ut absolut max av den!!!!
Jag har oxå en thermia 7,5 även farsgubben o en kompis farsa, osså en beknt med stenhus. Jag har själv driftsatt två av dom, men ändrat integralen på alla fyra.
Alla funkar idiotbra, tre med rejäla borror och alla har rumsgivare.
Att ändra gradminuterna påverkar inte så mycket som man tror. Som rickard sa det är bara att testa.
Men en rumsgivare kompenserar även "här" för ev. svängningar, genom att höja resp sänka börvärdet vid avvikelser.
Jag har ökat till -120 för start av VP och har -1500 för start av tillskottet!!!!!!!!!!!!!! På dom nyare kan man inte höja så mycket tyvärr!!! synd tycker jag
Jag har minimala pendlingar, men det krävs ett välisolerat hus för att ha så höga värden.
Det här "vinner" man på när pumpen nästan räcker till.
Så här funkar det då... dagtid: en hel del vv produktion, det stör värmeprod. (den upphör ju vid vv prod). gradminuterna halkar efter mer och mer.
Men egna aktiviteter, tex. datorer, lyse, vi tillför själva 100-200 w/person, även bruk av varmvattnet tillför värme i huset!!
Det gör att rumstempen är konstant eller tom för hög även om gradminuterna halkat efter en massa!!!!
På natten jobbar pumpen enbart med värmeprod. då knaprar den in en del gradminuter.
På det sättet har man utjämnat över dygnet och får optimal drift av VP innan tillskottet aktiveras.
Om det är behov av tillskott en längre tid, flera dar tex. då är det bara första starten av tillskottet som blir fördröjt, sen när den väl börjat aktiveras då funkar den lika oavsett inställning.
Ett grovt ex. från IVT´s styr, så förstår ni hur lite tex 1000 gradminuter är.
Den jobbar med start o stopptemp, om stopptempen är tex 45 grader (vid viss utetemp) då kan pumpen ligga på tex 44,5 hela dygnet vid konstant utetemp (om den inte orkar mera). Vid normal inställning av start o stopptemp ligger man då 2 grader över börvärdet. det blir 2880 gradminuter för mycket/ dygn utan nån som helst kompensation.
Inte lika illa blir det när tillskottet går där har man snävare till o frånslag.
Det funkar faktiskt helt ok i en villainstallation.
Men en rumsgivare som gasar o bromsar förbättrar IVT´s prestanda väsentligt.
Skruva på dé é ingen fara
var glad för gradminutstyrningen den ÄR överlägset exakt