0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I så fall skulle jag sätta den nya på ytterväggen mitt emellan matsalen och vardagsrummet så att den blåser mot kaminen. Bör ge bra med värme där plus i köket. Välj någon av de allra senaste modellerna från någon av de stora tillverkarna, prestandan vid riktigt låga utetemperaturer har förbättrats betydligt.
Har du funderat på en golvmodell? Kanske ett alternativ. En del är tystare än väggdito.
Vi hade en gammal, 12 år, Toshiba RAS 10 som tryckte upp värme till övervåningen. Jag installerade tom en separat fläkt för att minska värmeflödet uppåt.Förra året bytte vi den mot Toshiba Supreme 25 och problemet försvann, plus att det blev tystare. Den mäter 831 mm på bredden.
Jag skulle riva väggen mellan hallen och köket och sedan placera värmepumpen ovanför dörren till lilla toan så den blåste in mot kök/vardagsrum.Enda nackdelen med den placeringen är att du får en ful plaskanal på väggen i lilltoan, men vem bryr sig?Huset skull nog bli mycket trevligare om ni skippade den väggen också, och värmen från braskaminen skulle lättare hitta till både hall och övervåning.