Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med placering av L/L pump  (läst 5022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med placering av L/L pump
« skrivet: 27 januari 2006, 22:42:13 »
Jag tänker sätta in en luft/luft pump i mitt en-planshus i Halmtad. Huset är på 127 m². Planlösningen är rejält öppen, se ritning. Var är det bäst att placera innerdelen?

Jag kan tänka mig 4 olika alternativ på placering, se ritningen. Vid 1 går dörrarna in i det hörnet vilket gör att det bara är 300 mm mellan dörr och tak. Vilket kan leda till att valet av värmepump begränsas.

Vänligen kom med råd och tips vad jag skall göra.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2006, 09:49:33 »
Jag hade satt den vid 3, möjligen vid 4 om uteplaceringen blir mycket bättre då, fast eftersom det är så öppet in till köket är det risk att all värme åker in dit så man inte får in något till sovrummen vid placering 4. Vid 1 tror jag att innedelen kan ge störande ljud i sovrummen, rördragningen blir ganska lång och att det är så trångt vid taket bedömer jag som stora nackdelar även om denna placering kanske skulle ge bästa värmefördelningen. Vid 2 är den lite väl avskärmad och kan få svårt att sprida värmen.
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 10:00:55 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2006, 10:34:35 »
Bästa placering för innedelen är vid vägg 3 där den har en stor volym att jobba med, vilket är grundregeln vid luft/luft pumpar.
 Vid vägg 1 finns risk att volymen blir för liten och de kan bli en kortslutning av luftströmarna även fast det är en öppning mot stora rummet, då du kan få ett ganska varmt utrymme där utan att sprida värmen så specielt  mycket och pumpen går korta stunder bara och besparingen blir också liten. De har jag varit med om vid montage av luftpumpar.

Men där man kan få den i ett stort utrymme och med hjälp av värmen och lufthastigheten på pumpen så sprids också värmen mycket bättre även ut i rum som bara har dörröpningar.
Vilket man inte får vid placering i för små utrymen där pumpen p.g.a att liten volym drar tillbaka sin egen utblåst luft och man får inte igång någon övrig rörelse på luften och värmen stannar kvar just i det mindre utrymmet..
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 10:37:33 av dragan »

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2006, 11:13:02 »
Vid vägg 1 finns risk att volymen blir för liten och de kan bli en kortslutning av luftströmarna även fast det är en öppning mot stora rummet, då du kan få ett ganska varmt utrymme där utan att sprida värmen så specielt  mycket och pumpen går korta stunder bara och besparingen blir också liten.

Håller med, det är nog en risk i detta fall med tanke på väggarna kring allrummet. Samtidigt har många inklusive jag själv fått det att funka bra med värmepumpen i en ganska lång hall, för räcker värmepumpens kastlängd för att få ut värmen till det stora rummet brukar den sprida sig bra där.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2006, 00:09:18 »
Alternativ 3 röstar jag på.

Pumpen sitter fritt och får chansen att kasta ut varmluften mot korridoren. Bra installation, korta rör och utedelen precis utanför. Tänk in markförankrat stativ för placering av utedelen, du ångrar dej inte.  ::) Höjdplacering innedel ingen aning, funderar själv på låg placering.  Sc:,h Alternativ 1 ger alldeles för hög ljudnivå i sovrummen!!  fiR: Alternativ 4 krockar mot motstående vägg   huvuddunk vilket sätter ner hastigheten och möjligheten att nå sovrummen.

MVH/Gano

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2006, 00:37:02 »
Röstar på 3, håller helt med föregående talare.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Zacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2006, 13:35:34 »
Tack alla för era synpunkter.

Jag har funderat vidare. Det känns som om palcering 3 är lämpligast. Dock oroar jag mig för att bli störd av ljud då det är vid TV:n, matbordet eller vid baren som vi befinner oss då vi är hemma. Vad har ni för synpunkter på det ?

Jag har även nu varit och tittat på pumpar och börjar fastna för Panasonic CU-HE9DKE-SPK. Den skall vara väldigt tyst. Stämmer det?

Hur är det att att flytta den närmare fönstret (nedåt i ritningen) från pos 3? Blir värme spridningen mycket sämre? Eller kan man rikta luften så att den blåser snett ut mot alrummet?

Tack ännu en gång för era synpunkter de är väldigt kunskapsberikande.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2006, 14:33:25 »
Den stora nackdelen vid pos3 är ju att den sitter så nära matplatsen, men den går ju att köra i quiet-mode när man käkar.
Rent spridningsmässigt så är den platsen bäst, går att köra "fullt blås" på nätterna utan att sovrummen störs ljudmässigt.


Varför inte Fujitsus 6kW?
15000:- inst. och klart.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2006, 15:49:52 »
Hej!!!

 Går det inte att placera innerdelen i allrummet, men på väggen mot hallen ?

 så nära husets mitt som möjligt,

 Så att den blåser in mot vardagsrummet.

 Du kommer att få mycket bra spridning av värmen med denna placering.

 Och du slipper allt oljud vid matplats och soffgrupp.(har själv min placerad i hallen vilket funkar bra, väldigt skönt att slippa fläktljud i vardagsrum)

 Jag tror du blir mest nöjd med denna placering.           Vid pumpköp bör du ha minst 6kw gärna större.

               mvh          Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per år.  Har även ett garage på 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per år..     Fördelat såhär  6000kw för vv och hushållel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Zacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2006, 22:40:53 »
Hej!!!

 Går det inte att placera innerdelen i allrummet, men på väggen mot hallen ?

 så nära husets mitt som möjligt,

 

Riddaren:

Det var ett intressant förslag på placering. Finns det inte risk att värmen bara kommer snurra runt i allrummet så att värmen inte sprids upp till t ex tv-hörnan?

Ett annat problem är placeringen av utedelen, som då kommer att behövas sättas på väggen utan för "placering 2". Annars sitter den i vägen vid ytterdörren. Blir det inte långa rör då? Det är väl inte bra att ha långa rör?


Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Hjälp med placering av L/L pump
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2006, 22:06:09 »
Det ser ut som det är ca 120cm bred ingång till vardagsrummet som går ända upp till taket,

Det kommer funka fint med värmespridningen ut till soffgruppen.

Upp till 7 meter rör fungar med gasen som finns i ytterdelen, blir det längre rör måste montören fylla på lite extra gas. du behöver inte vara rädd för lång rördragning för verkningsgraden påverkas ytterst lite.

 Då är det mycket viktigare att innerdelen hamnar på ett bra ställe,där man inte blir störd av fläkt-ljudet

 Tänk på om du inte har tegelfasad, bör du ställa ytterdelen på plintar eller någon annan ställning, för att förhindra oljud(stomljud) in i kåken, Jag har själv en IVT-5kw som fungerar mycket bra med värme och avfrostningarna. så jag rekommenderar  IVT nya 6kw, köp inte mindre pump

http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/060123_komplettering_luftluftvarmepump.pdf

Mvh     Anders


Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per år.  Har även ett garage på 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per år..     Fördelat såhär  6000kw för vv och hushållel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!