Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite tankehjälp kring vattenpump, vattenmantlad kamin och ack.tank  (läst 2182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!
Min fru och jag är mitt uppe i ett husbygge. Vi bygger i Skåne, och eftersom marken vi bygger på inte lämpar sig för jordvärme har vi beslutet att istället installera en luft/vatten-värmepump. Uppvärmning sker via vattenburen golvvärme. Vi kommer att installera ett par kaminer, och jag har gått och funderat på att en av dem ska vara vattenmantlad. Jag älskar att elda, och myseldar upp 4-5 kubik ved varje vinter. Därför känns det lite dumt att inte installera en vattenmantlad kamin nu när vi bygger nytt och förutsättningarna finns.

En vattenmantlad kamin i sig är ju bra, men självklart måste den stora vinsten ligga i cirkulera tillbaka det uppvärmda vattnet till pannan. Min värmelösning består i värmepumpen på utsidan av huset, och innedelen med varmvattenberedare. Jag är inte tekniskt bevandrad när det gäller just VVS, så jag behöver lite hjälp att tänka för att få den smartaste och mest kostnadseffektiva lösningen. Som jag förstår det som, är en idé att cirkulera varmvatten från pannan till varmvattenberedare. Jag kommer att köra med en Nibe F2120, och där finns varmvattenberedare med 200, 270 respektive 500 liter. Är det smartaste att köra med en varmvatttenberedare på 500l, eller ska man istället ta den på 200l och sedan komplettera med en separat ack-tank på t.ex. 500l? Vad krävs det förutom själva ack-tanken när det gäller utrustning för att kunna koppla ihop den med pannan/varmvattenberedare (jag tänker inte göra jobbet själv utan är ute efter material/komponentpriser för att kunna göra en jämförbar kalkyl)? Vad är den smartaste lösningen?

Bygger som sagt i Skåne, hus på 1,5 plan med ca. 320 kvadratmeters boyta totalt. Väggar i 350mm ISO-LECA. Platta på mark med 300mm cellplast-isolering. 400mm ullisolering i taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30716
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle använda VVM500 och denna princip.
http://www.nibe.se/nibedocuments/18951/M11327-3.pdf
Kryssa i vattenmantlad kamin.
Enda skillnaden är att jag föredrar öppet expansionskärl på en vedeldad panna.
« Senast ändrad: 15 oktober 2017, 08:05:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!