Fint att det löste sig, i slutändan kan man väl säga att pumpen fungerade precis som tänkt, då flödet var dåligt blev den inte av med värme energin och drog således ner på effekten. Finns det backventil som original på Julas pumpar, det har jag inte sett på dom andra? Var i kretsen sitter den?
Invertern och kompressorn har väl ca 10 steg som dom jobbar på i allmänhet, moduleringen går från 36 till 70 Hz när man följer med den eller så gör åtminstone ES versionen. Effekt in på 11kW versionen är typiskt mellan 1100 W till 3600 W där man ser vissa effektnivåer som förekommer oftare än andra. Helt steglöst är det väl inte men ganska flexibelt. Displayen däremot visar effekten i bara tre steg.
Nu är det ju givetvis skillnad i effekten på 11kW och 6kW samt att V5 versionen lite skiljer med plattvärmeväxlare och energisnål cp men tror att funktionsprincipen är mycket långt samma på båda. Är lättast att referera till V5:an då jag som sagt har pumpen kopplad till modbus via Arduino och Domoticz varför man enkelt ser mycket mer information än annars.
Dipparnas funktion behandlades i en annan topic, helt 100 säker på att dom är samma i Jula pumpen som i ES versionen är jag givetvis inte men skulle tro det, kineserna är inte så ivriga att ändra på de grundläggande faktorerna fast man villigt tunar pumparna utseendemässigt. Jag har tex ett antal gånger försökt fråga om tex prommarna skiljer mellan olika kloner men ingen vill uttala sig. Ser man på märkningarna på prommarna så är dom likadana oberoende av vilken logga som finns på pumpen, är närmast tillverkningstidpunkten som bestämmer vilka prommar som sitter i. Om man inte uppgraderat dom senare av nån anledning vill säga.
Lägger som bilaga en gammal skärmdump från Domoticz:n som visar en mer av pumpens själsliv än standard displayen. Nu kör jag ju e-logger också sedan gammalt så effekt in mm ser jag den vägen. Tanken har väl varit att integrera de olika systemen så småningom men har inte blivit tid och ork till det tillsvidare.