0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Expansionskärlet kan kollas, det sitter en bilventil, trycker man där ska det komma luft.Kommer där vatten är den trasig, kommer inget kan det behöva fyllas på luft.När du testat och om det kommer luft så bör du fylla på med en pump till samma tryck som innan testet.Men troligen är det nått annat, typ läckande ventil.Man kan lätta på den och se om det kanske är nått skräp som sköljs bort?Annars får man byta säkerhetsventilen (52) och se om det hjälper?
Vilken årsmodell av 310P är det? Tidiga modeller hade en säkerhetsventil på 1,5 bar medans nyare 2,5 bar. Säkerhetsventilerna ska testas varje år och jag tycker det är samma problem varje gång att få tätt på 1,5-barsventilen efteråt. Jag brukar vrida på ventilen för påfyllning av värmesystemet så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en liten stund och tryckmätaren går upp till 1,6-1,7 bar. När jag sedan stänger påfyllningen är chansen högre att den håller tätt. Därefter släpper jag ut värmevatten när jag luftar radiatorerna så trycket i pannan blir drygt 1 bar.
Ser att det finns 3 olika manualer för år 2006 så egentligen behöver man tillverkningsdatum för att vara säker på att ha rätt manual. Plastslangen det droppar från är då kondensvattenavlopp från tråget under förångaren som sitter däruppe. Nu på hösten är luften extra fuktig och när den kyls av bildas det kondens. Säkerhetsventilen är på 2,5 bar (åtminstone för större delen av årsmodell 2006) så det är den nya varianten som ska ha mindre risk för droppläckage.
Syftet med kärlet är bl a att motverka stora tryckskillnader, så det ska inte ändra sig mycket. Några tiondels bar max.