Hej alla kunniga forummedlemmar
Min IVT 490 har strulat och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig.
För ett tag sedan tätnade avrinningsslangen från värmeväxlaren, vilket ledde till att vatten rann över från värmeväxlaren genom fläkten och ner över all elektronik och isolering. Jag upptäckte det inte förrän strömmen här hemma gick. En huvudsäkring (en av tre totalt) hade gått och av de ca 40 småsäkringar som finns så hade endast de tre som går till värmepannan löst ut. Efter att pannan hade fått torka i 12 timmar så slog jag på strömmen igen. Det blixtrade till lite från kraftkortet och det lät ett hemskt oljud från antingen shuntmotorn eller cirkulationspumpen. Bröt strömmen igen över natten. Nästa morgon slogs strömmen på igen. Cirkulationspumpen började gå och kompressorn likaså. Elpatronen fungerar också. Men shuntmotorn går inte. Antingen så har den delen av kraftkortet som styr shuntmotorn slutat att fungera, eller så har shuntmotorn gått sönder. Jag gissade på shuntmotorn och köpte en ny. Den nya motorns sladd har bara tre nakna sladdar och saknar ett sådant plastfäste som den gamla motorsladden har för att fästas vid kraftkortet. Från den trevliga pumpförsäljaren fick jag höra att jag skulle klippa av den gamla motorsladden och skarva ihop den nya motorsladden med den gamla, men nu är jag väldans osäker på var jag skall klippa av sladden. Närmast kraftkortet, eller längst ner i själva kraftkortslådan eller rent av nedanför kraftkortslådan? Finns det någon som vet?