Spinner vidare på min "monologtråd"
Jag sitter och tittar i VVS-Installatörerernas Teknikbok och blir lite fundersam ang dimensionering för värmerör (sid 228 av 2006 års upplaga).
Där står det tex att ett 12 mm kopparrör ger högsta effekt 0,7 kW vid 55/45
Då det är ett tillbygge jag håller på med så har jag reden ett befintligt system i den gamla delen. Det består av två slingor 12 kopparrör. Enrörsystem för att vara exakt och 117 m2.
Jag inbillar mig att min framledning av värmepumpen ligger innom det området då jag kör på kurva 36 på min Thermia
Frågan är då. Ger mina två slingor bara 0,7 *2 = 1,4 kW totalt till mina element??? Hur fasen kan det gå ihop. Skulle det vara så att jag tror fel om min framledning och jag skulle ligga på 45/60 så skulle det ge 1,0*2 = 2 kW???
Jag bor utanför Växjö och har nyare hus. Räknar därför på 40 w/m2 vilket då gör att jag borde dimensionera för 4680 W i den gamla delen

Jag får inte ihop matematiken för jag har det varmt och gott på vintrarna.
Nästa fråga. Tillbyggnaden är på 45 m2. Dimensionering skulle alltså vara 40*45 = 1800 W. som jag uppfattat det så skulle det alltså krävas två st 15 mm rör vilket ger då totalt 3000 watt. ?
Hur räknar man sedan på elementen? Om ett 15 rör ger max 1500 watt. Är det max totalt 1500 w element som är lönt att sätta dit?
Hela huset blir alltså ca 160 m2. 160 * 40 = 6400 watt. det betyder ju i så fall att jag skulle behöva 5 st 15 rörs slingor.
Från min VP går det ett 22 rör. 22 röret ger max 5 kW.... redan här är jag alltså fel ute.
Tar gärna lite hjälp att reda ut min förvirrade hjärna