Hej,
Har en Panasonic HE9 som sitter i källaren och en Mitsubishi FH35 på övervåningen. Huset är på 110+110 kvm.
Pansonicpumpen är troligen sedan 2005, vet inte säkert då den redan satt i huset när vi flyttade in. Efter senast vintern började uteaggregatet att låta som maracas, men pumpen avger fortfarande skaplig värme. Brukar köra pumpen i källaren även under sommarhalvåret, eftersom det annars gärna blir lite rått och kallt i källaren.
Har haft lite funderingar på om man borde byta ut pumpen eller inte.
Förutom velandet om man borde byta pumpen eller inte, funderar jag på vilken man i sådana fall borde välja. En sak är ju att man gärna vill att den nya pumpen monteras på samma ställe och att man slipper ta upp nya hål i i fasaden. Då till min fundering då jag aldrig monterat någon pump. Har olika pumpar och fabrikat olika placeringar på rören och elen? Kan själva anslutningsrören sitta på vänster sida på en pump och höger på ett annat fabrikat?
O jag vill byta ut Panasonic mot Mitsubishi exempelvis?
Jag har inte jättemycket att spela med i sidled, eftersom det på vänster sida sitter ett källarfönster och på höger sida en innervägg till tvättstugan.