0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja jag tycker också det, jag har en 80 tals älsbyhus med enkelradiatorer och enrörs på ca 215m2 uppvärmingsyta ink biyta. Golvärme i enbart toaletten. Har varit fjärrvärme tidigare och vedeldning innan. Satte iofs in 2st fläktkonvektorer när jag borra, en i tvättstugan och en i nedervåningen "storummet".Men jag hoppas på längre gångtider på pumpen när jag kopplar in det fristående garaget, jag la ner 120m golvvärmeslang i plattan sen grävde jag en uponor 4vägs kulvert på 18m till garaget.Så totalt 215 + 42m2 ska värmas då nästan 260m2.Vad tror ni? Visst kommer det bli bättre? Nu har jag inte haft pumpen ett år, det blir ett år i december. Men vi har beräknad årsförbrukning på 10200kwh nu ser jag på Vattenfalls hemsida. Men jag har satt igång en sorptionsavfuktare i sommar i grunden som tar något så kolosalt med kwh. Vi ökade dygns förbrukningen med nästan 20kwh!! En acetec pd250 har vi. Men ska ta detta i en annan tråd om lite tips på vad jag ska göra. Vi har legat runtom 10-15kwh per dag hela sommaren tills vi satte igång avfuktaren då har vi ökat till över 30kwh varje dag. Så något måste jag göra åt detta! Startade avfuktaren 15 aug, titta grafen så ser ni skillnad.Men ska starta en ny tråd om detta och höra om någon har något liknande här på forumet.Såhär ser en natt ut i mitt hus med tempen nära 0 ute inatt.
Angående avfuktaren, har ni plastat marken, pluggat alla ventiler, tätat all annan tänkbar "ventilation"?Det är viktigt att ligga så nära 70% som möjligt i börvärde på avfuktaren, annars ökar drifttiden dramatiskt.Mätning och/eller loggning med larm är en bra pryl att ha som trygghet, för det kan bli riktigt illa om den lägger av och man har tätat all ventilation.
Matkällaren borde helt avgränsas från krypgrunden, kanske muras runt och med rör direkt in/ut från krypgrunden för ventilation.Jag har inte plastat upp mot väggarna, JAG anser att den viktigaste biten att avfukta är just rasskydden där det annars blir en massa mögel under framförallt tidig vår när det är kallt i marken men varmt och fuktigt i luften.Se den vackra illustrationen på hur jag gjort.På så sätt avfuktar jag kantbalk och rasskydd så det inte kan mögla där.Plastar man in den volymen som kommer det att bli fukt, och mögel där vissa tider på året, och den luften dras sedan in i utrymmet som avfuktas med möjliga luktproblem som följd.
Jag ska försöka minnas hur den är inställd och har för mig att bör är 60% på den, så däröver avfuktar den, annars blåser den bara runt luft (tror jag), motorn går i alla fall hela tiden och det var rekommendationen från firman jag köpte av, medan Anticimex påpekade att den bara behöver gå när avfuktning behövs. Men då tänkte jag att de inte hade vetskap om att den även var bra mot doft i huset och som du skriver, Rickard, bildas ett undertryck som är vitsen.Redigerat:Jo, jag var tvungen att krypa ner i krypgrunden för att kolla och även läsa på lite mer. Det är två lägen på fläkten, antingen startar den bara när den behöver avfukta eller ständigt för att skapa undertryck. Fukt går ställa in på tre lägen, byggläge=manuellt gå hela tiden, andra läget startar avfuktning över inställd % och tredje läget är samma som andra men tar även hänsyn till temperaturen eftersom hög luftfuktighet inte är så farlig vid kyligare väder, se mer här: http://www.lfs-web.se/acetec-produktuppdatering.htm.