0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite beroende på planlösning så kan en luftvärmepump vara ett bra komplement till frånluftsvärmepump.Jag skulle absolut hellre ersätta en gammal frånluftsvärmepump med en ny "enkel" frånluftsvärmepump som enkelt kan ersätta den gamla.(Köpa den online och bara köpa installation/utbyte av en installatör som för jobba på löpande räkning)Är du händig kan du byta själv den dag det är nödvändigt.En Nibe F370 är vad Nibe rekommenderar vid utbyte (De flesta fabrikat har färdiga lösningar som kan ersätta äldre modeller av värmepumpar). Pris runt 38 000 kr på nätet.Komplettera den med en bra luftvärmepump för 20-25 000 kr inkl installation så kan du troligen spara minst lika mycket som om du köper någon av de moderna frånluftsvärmepumparna som har lite högre uteffekt. (Typ Comfortzone CE50, Nibe 750 eller liknande)
Nej pumpen ska inte leva om.Kolla så kompressorns "fötter" är okej och att inga rör ligger emot varandra eller någon plåt. Dämpa alla nakna plåtar på insidan.Jag har jagat oljud i vår 410p. Dämpat plåtarna och fått bort oljud från rör. Året efter gav fötterna till kompressorn upp. Efter att ha fått på nya fötter går den otroligt mycket tystare. Inkoppling av kompressor hörs bara när jag står bredvid. Sitter ja i köket 6m från pannan i tvättstugan hör jag inte att pannan går OM någon av hundarna tuggar på ett ben. Är det tyst hörs lite surr. Hör inte pannan i sovrummet som ligger vägg i vägg med tvättstugan. Pannan står 1,5meter bakom min huvudkudde.
Hej! Det där verkar riktigt mystiskt Borde inte kunna höras så mycket utanför huset. Låter snarare som utedelen till en gammal luftluftvärmepump som är dålig tycker jag. En FLVP behöver man lyssna och känna/trycka på plåtarna som perra83 skrev. Vanligtvis har man 10-20 vattenburna radiatorer beroende hur stort huset är. Många har golvvärme på hela nedervåningen och några radiatorer på övervåningen. Om det bara finns två vattenburna radiatorer blir energibesparingen med FLVP betydligt mindre.