Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bensin  (läst 16282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2006, 16:07:13 »
Att hävda att fossila bränslen skulle vara att föredra är väl lite udda på ett värmepumpsforum.... :o

Ungefär lika udda som att hävda att du skall använda R407 i en anläggning avsedd för det istället för gasol, även om
gasolen funkar nästan lika bra...
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2006, 17:30:29 »
Om bilen klarar 100%´börjar du spara lite grand men inte mycket och troligen skitar du ned miljön väldigt mycket mer med annat än koldioxid.

Och där börjar du bli vilseledande. Läs på http://www.etanol.nu/varforetanol.php

Besparingen vid 100% etanol är 1-2 kr milen beroende på bil och aktuella bränslepriser. Om det är småpengar får var och en bedöma själv.
Att hävda att fossila bränslen skulle vara att föredra är väl lite udda på ett värmepumpsforum.... :o

Därför att du har fel.
Uppmätta värden i motorlabb visar kraftigt ökade utsläpp vid kallstart på etanolbilar, vad innebär det då för en som inte är gjord för det...

35% ökad förbrukning äter i stort sett upp hela besparingen.
normalbil 0.8l/mil a 11:- bensin ger 8.80:- per mil för bensin och
0.8*1.35*7.60= 8.21:- per mil 79 öre i vinst alltså.
(i tidigare exempel användes en extremt bensinsnål bil varför besparingen blev mindre)

Den på vårt arbete som köpte en biopower Saab senast noterade 1.35l/mil etanol och 1.00l/mil bensin så det verkar stämma hyfsat.

Formeln piece hänvisade till ger 33% skillnad.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bensin
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2006, 20:55:41 »
Ni argumenterar alltså för att fortsätta med fossila bränslen  Sc:,h

Med en vettig diskussion skulle jag kunna förklara varför jag i slutänden avstod från att konvertera. Eller varför etanol inte är den långsiktiga lösningen. Eller varför jag ansåg redan för tjugo år sedan att Sverige,  med två framgångsrika fordonstillverkare och hög miljömedvetenhet borde kunnat ta ledningen och visa resten av världen hur storstädernas infrastruktur och framtida drivmedel skulle utvecklas.
Men jag har inte tid med käbbel.

Vederhäftig information om etanol
www.etanol.nu
med ett forum för den debattsugne
http://www.etanol.nu/forum/index.php

Genomgång av bränslen ur miljösynpunkt
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-fornybaradrivmedel.htm


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2006, 21:14:45 »
Vi skall självklart inte fortsätta med fossila bränslen!  Thumbsup
Däremot skall övergång ske underkontrollerade former med alla faktorer inräknade.
Förresten ni vet att oljebyten skall ske oftare vid etanolkörning, dvs dyrare service...

Inblandning med 10% i alla bilar som en del länder gör skulle vara ett bra sätt att gradvis ändra.
Fler bilar med hybridmotorer är önskvärt, sänker förbrukningen framförallt vid stadskörning (50% i bästa fall), bilens förbrukning är nästan linjär mot hastigheten till skillnad från vanliga bilar som dubblar förbrukningen i moderna stadsmiljöer fulla med vägbulor (som är direkt negativt för miljön).

Bilar gjorda för ren etanol tillhör även de det jag vill ha men de måste självklart utsläppstestas med etanol i tanken allt annat är absurt.

En modern diesel kombinerad med hybrid skulle nog också kunna vara en övergångsvariant.

En kärnkraftsbil hade ju varit det bästa av allt, levereras med bränsle för hela sin livslängd...  fiR: nja kanske inte helt bra...

Jag tippar att om alla prognoser slår rätt så finns det ingen olja om 30 år...

http://www.peakoil.net/
http://www.oilcrisis.com/

Jag är dessutom delägare i sveriges vindkraftkooperativ så jag är definitivt inte för fortsatt förstöring av vår natur  ;)
« Senast ändrad: 01 februari 2006, 21:23:52 av Mike »

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2006, 23:05:25 »
Jag kan hålla med om att det är lämpligt att gå över till biobränslen också  ;)

Men argumentationen här bestod ju i besparing...

Lite kuriosa om oljebyten vid etanoldrift, om man startar upp bilen 5-6 gånger
i garaget utan att varmköra den ordenligt, resulterar i en olja som ser ut som filmjölk  ::)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bensin
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2006, 00:18:09 »
En sista vända då:
-Besparingen är reell, men bara vid konvertering (annars marginell)
-Kallstarterna ett problem, motorvärmare rekommenderas (bra vid bensindrift oxå!)
-Utsläppen minskar (CO2, aromater....)
-Motorn går bättre & effekten ökar
-Man ska nog inte konvertera en nyare bil med gällande garantier på motorn...
-Nej, olja & service är inget problem

Förstår inte var all denna desinformation på forumet kommer ifrån.  ???
T o m oljebolagen och George W Bush verkar mer positiva till etanol. ;)
Olja finns det nog f ö kvar länge än, men förhoppningsvis har vi slutat elda upp den om trettio år.
« Senast ändrad: 02 februari 2006, 02:47:12 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bålsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
SV: Bensin
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2006, 11:34:14 »
Lite jämförelsesiffror från en som kör SAAB95 eco.

E85 ger en förbrukning på 1,12 á 7,83=8,77
Bensin (95) ger en förbrukning på 0,87 á 11,39=9,91
(Mest långfärd)

Har märkt att skillnaden mellan bensin och etanol ökar vid mycket stadskörning. Så vid mycket körning innanför vägtullarna blir det att jag tankar bensin för det blir dyrare med etanol. Annars tankar jag etanol.


205m2 1 1/2 plan byggd -83 i Bålsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad mansan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krångligt!
SV: Bensin
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2006, 21:37:29 »
Wazza !! det är en vectra 98 2.5 v6 jag har

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Bensin
« Svar #38 skrivet: 03 februari 2006, 08:29:25 »
Mike: Med dom 79 ören du skrev att man sparar så blir det för mig ca 250:- per mån.
3000:- om året.

Min bil drar 0,9L så besparingen blir väl aningen högre då.
Är inte det vettigt? Tänker ju inte GE bort pengarna iaf :D

Bilar som går sönder? Trams, eftersom att det är så många på denna jord som kör etanol i sina "fossilbilar" utan problem så säger jag bara "tut tut".

Sen att det finns turbobilar(körda på E85) som gått sönder pga att ägaren höjt laddtrycket för att få mer pulver o sen glömmer detta och tankar bensin, ja det är inte etanolens fel ::)


Oljebyten?? Vad menas? .... :P

250:- = en back öl, om det känns mer enkelt att förstå, som du får "gratis" i månaden, hm, man tankar sprit och får råd me bira Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #39 skrivet: 03 februari 2006, 12:39:57 »
79öre är 100% etanol vilket du troligen inte kan ha, vid deltankning minskar viinsten drastiskt.

Katalysatorförstörelse är uppenbart problem om du tankar 100% vid kallstart.
Jag har haft en bil som hackade och det tog inte speciellt många starter innan det var pulver kvar i katalysatorn, man kan ha roligare för 6000:- ...

Vad gäller service så är det så att en liten mängd bränsle alltid letar sig ned i oljan i motorn och där är det sämre att ha etanol.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Bensin
« Svar #40 skrivet: 03 februari 2006, 13:15:01 »
Alltså, vid 100% etanol, eller E85 som jag antar att vi snackar om, så blir det inte någon stor vinst, det fanns en uträkningstabell på nätet men jag finner den inte men där blev det bäst ekonomi med 30% blandning iaf.

det blev en skillnad på 2 spänn ungefär.

Tydligen drar inte bilen MER bara för att man häller i 30% E85, snarare har den dragit mindre och om E85 kostar ca 7:- L så e det 2:- för 30% E85 + 70% bensin vilket e ca 8:-

2:- + 8:- blir 10 :-/ L  och drar bilen 0,9L/m så blir det 9:- per mil.
summa: 2,50:- billigare per mil. (ca 750:- på en månad för min del)

Detta är vid bensinpris på 11:50 & ca 30 % inblandning och , ökar man % så går vinsten ner i takt med ökad förbrukning.
Så där har du FEL!! Deltankning MINSKAR inte vinsten, den ÖKAR då bilen drar samma eller mindre än med bensin.

Motsvarar väl oktanhöjd soppa som V-power tex, man kommer oftast längre sträcka på 98 okt än 95 okt, på samma tank just pga oktanen, sen har jag inte räknat om det är billigare.

Detta är ren fakta som grundar sig på egna erfarenheter PLUS forumet på www.etanol.nu där hur många som helst motsäger sig det du säger.

Min granne körde sin volvo 745 från 90-talet nånstans, på 100% utan konvertering, min polares granne körde sin saab 900GL på 100%, så visst går det.
Även ford sierra -88 går på 100%
å inte går dom sönder heller, knepiga kallstarter dock när det blir kallt. (Vilket ALLA etanolbilar har, även dom som kommer från fabrik)


Jag var ironisk ang servicen, eftersom jag knappt servar mina bilar oavsett.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bensin
« Svar #41 skrivet: 03 februari 2006, 15:47:02 »
Mike, hur många bilar har du kört på etanol?
Har själv kört sju, men bara helkonverterat en (vilken jag sedan konverterade tillbaka, btr, spridare, stift).

Verkar vara ett vanligt syndrom på forumet att man uttalar sig om sånt man inte har erfarenhet av.
Istället för att fråga, vilket vore mer normalt. Lr?  ::)
« Senast ändrad: 03 februari 2006, 18:27:47 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #42 skrivet: 03 februari 2006, 18:21:16 »
Jag har läst en hel del på forumet etanol.nu både nu och för ett halvår sen, jag kan bara konstatera att man läser vad man vill läsa för att tjäna sina funderingar.

Det finns både bra och dåliga historier.

Mina egna erfarenheter är att en hackande motor vid kallstart fort leder till förstörd katalysator oavsett bränsletyp.

Förbrukningsökningen grundar sig på bekantskapskrets med etanolbilar som rapporterar runt 30%.

En sak som jag kan ha fel i och ni kan ha rätt i är att förbrukningen inte ökar vid deltankning och i så fall blir vinsten större än 100% inblandning.
Mycket riktigt som ni säger höjs oktantalet och om styrdatorn i bilen är tillräckligt smart kan den dra nytta av detta och justera tändning etc vilket kan förklara ovanstående.

Jag har själv tankat 15% i egen bil för att prova (bilen är godkänd av tillverkaren för E10), jag kan inte säga att jag märkte ngn större skillnad mer än att den blev något piggare, förbrukning är svårt att säga ngt om med så låg inblandning.
Jag tycker även det är alldeles för bökigt för de korvörena man tjänar.
 

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Bensin
« Svar #43 skrivet: 03 februari 2006, 18:29:03 »
Jag tycker även det är alldeles för bökigt för de korvörena man tjänar.
 

Nog för att jag tycker mig tjäna mer än korvören MEN ovanstående går inte annat än att hålla med om.

Det har disskuterats pumpar med "blandningsknapp" på men hur det har gått vet jag inte.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #44 skrivet: 03 februari 2006, 19:59:33 »
Insprutningen kan som regel bara mappa om innom ett givet fönster, det räcker oftast
inte till vid större etanolinblandningar.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!