0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kommer att skaffa en luft vatten nu i höst,har fått förslag på 2 olika fabrikat och storlek skulle gärna vilja ha några åsikter om dessa vill ju inte att det ska bli fel.Det jag vill ha är en split eller liknande lösning då jag kommer att vara borta mycket på vintern.Huset ligger mitt i Skåne 108kvm + källare vidbyggt garage inglasat uterum hela långsidan vill docka till acktank då jag har en bra vedpanna solfångare finns även braskamin.Första förslaget NIBE AMS 10-12 split+reglercentral HBS 05-10 samt SMO40.Andra förslaget Thermia i Tec 9 med värmeväxlare för att köra med glykol skiljer ju lite i storlek vill varken köpa för stor eller för liten det kostar ju en hel del så det ska helst bli rätt.Tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Ursäkta att jag snor tråden, men hur styr du shuntautomatik av/på? Finns det inbyggt i någon av shuntstyrningarna på marknaden eller har du meckat eget?
Då är jag med! Jag tänkte att shunten stängde helt när acktanken är tom på värme, så att bara innerdelen är med i systemet. Men då har du egentligen 3000 liters (enligt din signatur ) volymförstorning? Blir inte systemet väldigt trögt då?