Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p (läst 3565 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bennysteen
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
bennysteen
«
skrivet:
27 augusti 2017, 12:01:00 »
Citera
Jag har en nibe 310p med integrerad frånluftvärmepump från 2001 där elpatronen vid installationen istället är kopplad till fjärrvärmens tillslag. Så vi använder normalt fjärrvämre + frånluftvärme för uppvärmning. Funkar utmärkt.
Sedan några år tillbaka har jag märkt att fjärrvärmeförbrukningen stigit utan någon speciellt anledningen. Och jag misstänkte då att det tillskott som värmepumpen ger är skillnanden, kanal 4 och 5 på panel visar samma temperatur vilket indikerar att frånluftspumpen inte gör sitt jobb.
Kylmedia läcker ju ut som bekant , jag har fyllt AC i gamla bilar med framgång så jag tänker att jag provar det.
Efter kopplat in mig i systemet med avstäng värmepanna för att mäta så finns dock tryck. Men när man slår på värmesystemet sjunker det inte alls, ingen förändring sker. Detta är alltså utan gjort någon som helst påfyllning.
Om man mäter på bilar så brukar trycket vara högt initialt, för att sedan sjunka när kompressorn går igång. Så jag undrar om det kan vara samma sak här, är felet kompressorn istället.
Med fläkten bortkopplad och systemet påslaget så är värmepannan helt tyst. Kompressorn borde ju låta lite grann ?
«
Senast ändrad: 27 augusti 2017, 12:05:14 av bennysteen
»
Loggat
bennysteen
Nybörjare
Karma +0/-0
bennysteen
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
«
Svar #1 skrivet:
27 augusti 2017, 13:35:47 »
Citera
Jag har fortsatt min felsökning. På panelen finns det en lysdiod som indikerar när kompressorn går. Den lyser aldrig. Jag mätte då direkt på kretskortet för sladdarna som går till kompressorn (1, 2 och 3 (vad är 3an ?) på kretschemat, där finns ingen spänning alls.
Jag noterade också att relät för motorskyddet (stift 1 på schemat) och längst till vänster på bilden är sotigt på insidan. Så min gissning är antingen är själva relät trasigt eller som följd av att kompressor gått sönder.
Någon med som råkat ut för något liknande ?
«
Senast ändrad: 27 augusti 2017, 13:39:34 av bennysteen
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #2 skrivet:
27 augusti 2017, 14:18:42 »
Citera
Har också ett relä nr 1 som är sotigt på insidan men kompressorn fungerar helt normalt trots det. Om strömmen varit avslagen till pannan tar uppåt 20 min innan kompressorn tillåts starta även om kanal 08 visar under starttemperaturen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
bennysteen
Nybörjare
Karma +0/-0
bennysteen
«
Svar #3 skrivet:
27 augusti 2017, 15:12:56 »
Citera
ok, bra att veta. Jag gick dit nu och kollade och nu lyser LED'en för kompressorn. Jag mätte även för stift 1-2 och 1-3 och där är nu 230V. Men kompressorn är helt tyst ändå. och avluft och förångningstemperatur är båda 26grader.
Betyder det att jag behöver byta kompressorn och fylla på ny gas ? Varifrån köper man en ny kompressor isåfall ?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
27 augusti 2017, 18:14:34 »
Citera
Då är det troligt att kompressorn har havererat helt. Brukar höras ett klick från motorskyddet på kompressorn när det löser ut då den försöker starta men det är tvärstopp. En 310P med fungerande kompressor sparar ca 7000 kWh/år men den drar givetvis också drivström från elnätet om ca 3500 kWh/år. Totalt ger 310P då 10.500 kWh värme/år vid COP 3. Detta istället för att fjärrvärmen måste ge de 10.500 kWh om kompressorn inte fungerar. Ny kompressor finns t.ex. på jsenergi.se men det krävs lödning och kylcert också för brännbar kylmedia för att följa reglerna. Normalt gör man en standardrenovering och byter förångare, torkmedelsbehållare, lågtryckspressostat, expansionsventil etc. och monterar kompressorvärmare om det saknas på samma gång. Om huset är större än ca 130 kvm är det smart att välja reservdelskompressorn till 360P som är på 650W istället för den på 550W till 310P. Ger lite högre energibesparing per år (ca 1000 kWh/år) och kostar en dryg tusenlapp mer.
«
Senast ändrad: 28 augusti 2017, 13:35:16 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
brutusnr1
Gäst
brutusnr1
«
Svar #5 skrivet:
01 september 2017, 09:39:13 »
Citera
Nej köldmediet läcker inte som bekant "bara ut sådär" i en värmepump,att det förekommer läckor är en sak men du kan inte och får deffenetivt inte laga det genom att koppla på en "ersättningsgas"och försöka fylla.
Problemet lär inte ligga i köldmediet i sig,utan kompressor/klixon.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1282
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Breeelin
Mike
rocas
jantijanti
gluecifer
Shortcut
tomtom
Frazze62
purjo__
TS Comfort AB
Heat?
ghupost
molsson
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info