Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 360 P - inte bara en nöt utan flera nötter att knäcka!  (läst 6969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vet inte var jag ska börja. Men jag vore innerligt tacksam om någon orkade läsa igenom - och ännu mer tacksam om någon dessutom hade förslag på lösning(ar) :)

Är nyinflyttad i 2-plansvilla från 2007 med en NIBE FIGHTER 360P från samma år.

Golvvärme nedre plan och radiatorer övre plan.

Bott i lägenhet tidigare och har därför ingen kunskap om frånluftsvärmepumpar sedan tidigare.
Fick ingen husgenomgång av tidigare ägare, utan har allt eftersom fått ta tag i de bekymmer som uppstått i huset (vilket tyvärr varit en del...).

Nåväl, vid inflytt var pumpen tyst och fin (vilket jag senare förstått beror på att kompressorn inte jobbade).
Tittade som hastigast på displayen och det stod "Sommar" där. Inget felmeddelande eller så. Tänkte inte mer på det just då eftersom vi hade fullt upp med två småbarn och sisådär 150 flyttkartonger. Eftersom det är augusti så var det ju inget nedkylt hus eller dylikt som skvallrade om att det skulle vara något problem med pumpen.

Efter någon dag pratade jag med en granne som har en likadan pump och bad honom komma och visa lite grann hur den funkar.

Han kom över och konstaterade direkt: Hoppsan:0 bar. Han fyllde på så det blev 1,5-2 bar men det sjönk ganska snabbt ner till 0 bar igen.

Därför tömde han (alltså vid säkerhetsventilen, så det kom ut vatten i uppsamlingskärlet/tratten) och fyllde han på flera ggr i rad. Vid ett tillfälle när han tömde ner till 0 bar så small det till - det var väl nån stor luftbubbla eller dylikt?

Efter dessa manövrar höll sig trycket faktiskt stabilt några dagar! Senare har det dock återigen börjat tappa i tryck. Jag återkommer till det.

Först några ord om pumpens ljudnivå:

Innan grannen kom över så tror jag knappt att kompressorn hade jobbat någonting de första dagarna vi bodde i huset. För så fort vi satt tillbaka plåten efter grannens manövrar så började det leva om oerhört. Gick inte att sova på våningen ovanför.

Efter många turer hit och dit så slutade det med att vi hade ett företag här igår som bytte kompressorfötter (vibrationsdämpare av nåt slag). Pumpen blev inte helt tyst, men bättre i alla fall - gick att sova :-)

Idag har pumpen dock återigen haft mycket konstiga saker för sig.

Under natten hade trycket hållit sig ganska stabilt när pumpen varit i Sommar-mode.
Men jag fick i morse ett infall att lägga över den i Vår/Höst-läge så att cirkulationspumpen skulle få jobba (ville se vad som händer)
Då sjönk trycket till 0 bar ganska så snabbt.
Vilket gjorde att jag började fundera - vad är felet? Var försvinner trycket? Jag har inte sett något läckage vid radiatorerna.
Måtte det inte vara i nån golvvärme-slinga!?

Servicekillen igår funderade på om det kunde vara läckande säkerhetsventil?
Dock hade det inte kommit särskilt mycket vatten i uppsamlingskärlet under natten, nån cm bara.
Och så pass lite läckande vatten kan väl inte orsaka ett så stort tryckfall? Eller?

Jag tog faktiskt fram klockan och studerade säkerhetsventilen. Konstaterade då att ungefär var 25:e sekund droppar det några droppar, sedan är det lugnt i ytterligare 25 sekunder och så droppar det ut ytterligare några droppar. Vet inte om detta kan förklara tidigare tryckfall i systemet, eller om några droppar var 25:e sekund är för litet läckage för att kunna förklara dessa tidigare drastiska tryckfall.

Har pratat med en annan granne idag och han vittnade om att ha haft samma problem med sjunkande tryck. Tydligen hade det i hans fall varit nåt slags problem med luft i expansionskärlet? Han hade nåt företag på besök som åtgärdade expansionskärls-problematiken och därefter har han haft bättre tryck. Kan det vara något sådant som spökar även i vår pump?

Åter till i morse: Efter att jag hade ändrat till Vår/Höst-läge i morse så gick jag ifrån rummet en stund.
När jag kom tillbaka var det fullt med vatten i uppsamlingskärlet/uppsamlingstratten plus att det bubblade en massa.
Trodde först att någonting stod och spottade vatten och att det bubblade därför - men när jag kollat instruktionsboken såg jag att bubblorna uppstod kring slangen som heter "Kondensvatten avlopp, fläktlåda". 

Det kom alltså inte vatten från den slangen - utan det var luft som blåste ner i redan befintligt vatten.
Vad kan detta bero på? Servicekillen igår fick ju demontera fläkten för att komma åt kompressorn - kan det ha blivit något tjall med fläkten efter detta? Eller ska det kunna komma ner luft i uppsamlingskärlet? Medan uppsamlingskärlet fortfarande var fullt med vatten så provade jag stänga av fläkten - och då slutade det bubbla. Så det finns ju ett orsakssamband med fläkten.
(Sen är ju frågan varför det plötsligt hade fyllt på sig med vatten i den där uppsamlingstratten...)

Under dagen har trycket legat kring 0,5-1 bar (varierat).
Efter ett bad nu under eftermiddagen gick jag ner och kollade: 0 bar!
Jag hade då is i magen och ville se vad som händer.
Och mycket riktigt: Nån timme senare var trycket på 1 bar!? Utan att jag hade gjort något.

Jag som gick och trodde att om trycket väl är på 0 bar kan det inte jobba sig upp igen av sig själv - trodde man behövde "fylla på" med kranen. Men tydligen kan pumpen klara av detta själv? Vad är problemet!? Expansionskärlet?

SAMMANFATTNINGSVIS:

- Ska det kunna komma luft i slangen som heter "Kondensvatten avlopp, fläktlåda"? Har inte sett det innan vi bytte kompressorfötterna igår, så frågan är om det blivit något fel efter det?

- Stora variationer i arbetstrycket. Vad kan det vara? Expansionskärlet? Läckage i säkerhetsventil? Läckage i nån golvvärmeslinga? Nåt annat?

- Ska ha hit en ny person för översyn på torsdag och han pratar om att "Provtrycka systemet".
Vad innebär detta?

Utloggad träffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • frånluftspump 360p
Hej!
Känner igen problemet, vi flyttade in i ett hus för två år sedan, byggt -07 med samma pump.
Jag tog dit en servicekille eftersom den tappade trycket och han konstaterade att det var säkerhetsventilen som läckte och sedan dess har det fungerat.
Vi hade också en väldigt hög och vibrerande ljudnivå, servicekillen bytte också fötter på kompressorn, det bliev lite bättre.
Till slut öppnade jag upp in till kompressorn och när den var i drift så var det ett tunt kopparrör med förmodligen kylmedia i som vibrerade extra mycket, så jag satte en bit teknisk skumplast mellan kompressorn och röret och det var som natt och dag.

Jag är långt ifrån expert men ville bara dela med mig av min erfarenhet. Men de förra ägarna av våra hus var nog inte bättre heller.

Hoppas  det löser sig.

//Träffen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror det är en kombination av att expansionskärlet är trasigt och att påfyllnadsventilen läcker.

Sen finns ett kondensvattentråg under värmepumpens förångare som samlar upp kondensvatten och därifrån går ett avloppsrör ner till spilltratten.
Eftersom frånluftsfläkten sitter före förångaren kan det bli ett litet övertryck här, men du bör kolla avluftsledningen ut från värmepumpen att det är fritt blås där.
Men detta är även väderberoende, om det blåser ute kan det också bli övertryck vid kondensvattentråget.

Till sist så verkar det som att förre ägaren aldrig luftat grejerna, det kan då finnas en hel del luft i radiatorerna uppe, är dessa luftade?
Prova att lufta samtliga radiatorer innan ni börjar provtrycka/felsöka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Känner igen problemet, vi flyttade in i ett hus för två år sedan, byggt -07 med samma pump.
Jag tog dit en servicekille eftersom den tappade trycket och han konstaterade att det var säkerhetsventilen som läckte och sedan dess har det fungerat.
Vi hade också en väldigt hög och vibrerande ljudnivå, servicekillen bytte också fötter på kompressorn, det bliev lite bättre.
Till slut öppnade jag upp in till kompressorn och när den var i drift så var det ett tunt kopparrör med förmodligen kylmedia i som vibrerade extra mycket, så jag satte en bit teknisk skumplast mellan kompressorn och röret och det var som natt och dag.

Jag är långt ifrån expert men ville bara dela med mig av min erfarenhet. Men de förra ägarna av våra hus var nog inte bättre heller.

Hoppas  det löser sig.

//Träffen

Tack för svar. Ja, servicekillen identifierade även hos oss nåt rör som låg an mot nån plåt tror jag. Han ändrade läge på detta rör och det kanske också - tillsammans med nya gummifötter - bidrog till bättre ljudnivå.

Tror det är en kombination av att expansionskärlet är trasigt och att påfyllnadsventilen läcker.

Sen finns ett kondensvattentråg under värmepumpens förångare som samlar upp kondensvatten och därifrån går ett avloppsrör ner till spilltratten.
Eftersom frånluftsfläkten sitter före förångaren kan det bli ett litet övertryck här, men du bör kolla avluftsledningen ut från värmepumpen att det är fritt blås där.
Men detta är även väderberoende, om det blåser ute kan det också bli övertryck vid kondensvattentråget.

Till sist så verkar det som att förre ägaren aldrig luftat grejerna, det kan då finnas en hel del luft i radiatorerna uppe, är dessa luftade?
Prova att lufta samtliga radiatorer innan ni börjar provtrycka/felsöka.

Tack för svar,

Nu på morgonen vaknade vi upp till ett ganska kallt hus (19 grader) och 0 bar på tryckmätaren.

Fullt med vatten i uppsamlingstratten.
Har under morgonen också tömt denna flera gånger, men det har fyllt på sig ganska snabbt medan jag gått i väg en stund från rummet som NIBE:n står i.

Vattnet som ligger där är kallt - och jag är inte 100 % säker på att allt verkligen bara kommer från den droppande säkerhetsventilen.

Jag är lur på om det istället kommer en hel del vatten från det andra röret som också mynnar ut i samma uppsamlingstratt, men som i instruktionsboken är märkt "Spillrör, säkerhetsventil varmvattenberedare".

Är det normalt med att det då och då fyller på sig en del vatten från ovanstående spillrör, eller kan detta vara ytterligare ett fel som orsakar störningar för oss?

På frågan om avluftade radiatorer på övervåningen vet jag ej om detta är gjort av tidigare ägare. Vi har inte gjort det ännu, men då ska jag försöka göra det.

Radiatorerna var kalla i morse när jag haft NIBE:n i Vår/Höst-läge. Ändrade på morgonen till Vinter-läge och ganska snart blev radiatorerna varma, så helt ur funktion är de inte.

Jag läser i instuktionsboken för radiatorerna:
"När anläggningen tas i drift ska all luft avlägsnas ur värmevattnet. Det kan även senare finnas ytterligare luft i systemet, vilket försämrar eller hindrar vattencirkulationen. Detta kan höras som ett bubblande ljud i radiatorn".

Vi är ganska duktiga på att höra konstiga ljud, och vi har inte hört något speciellt från radiatorerna.
Dock ska vi så klart prova att lufta dem idag, tack för tipset.

Men då kommer nästa fråga.
Det står: "På varje radiator sitter en avluftningsventil placerad i något av de övre hörnen. Sätt ett uppsamlingskärl under avluftningsventilens pip och öppna försiktigt ventilen med en specialnyckel".

Min fråga är: Vad är detta för specialnyckel? Tycker det ser ut som att man kan använda en vanlig platt skruvmejsel? (se bifogad bild)

Sen en till fråga: Om nu expansionskärlet är trasigt; vad kostar ett sådant i runda slängar? Är det bara vid trasig kompressor man behöver börja fundera på utbytespump, eller tycker ni att det börjar lukta behov av ny pump redan nu, enbart av de problem jag redogjort för hittills?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10204
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Skulle undvika skruvmejsel för att avlufta radiatorerna("elementen"), bättre med riktig elementnyckel t.ex.: http://www.jula.se/search/?query=elementnyckel  Cirkulationspumpen bör vara avstängd när man luftar. Säkerhetsventilen (52) har varit ökänd för droppläckage efter man vridit på den men senare årsmodeller fick 2,5 bars istället för 1,5 bar så det borde vara bättre på er 360P från -07. Är den på 2,5 bar? Expansionskärlet kostar runt 1000-lappen som reservdel sedan är det en del jobb att byta.

Säkerhetsventilen (52) för värmekretsen ska hålla helt tätt normalt, men säkerhetsventilen (47) för varmvattenberedaren kan släppa ut en del om mycket varmvatten används och beredaren sedan fylls på med kallvatten som värms upp och expanderar.
« Senast ändrad: 23 augusti 2017, 10:16:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är normalt att det kommer en skvätt vatten från säkerhetsventilen för varmvattnet. Dock ska det inte komma något vatten ur ventilen till värmesystemet. Gör det det så är med största sannolikhet expansionskärlet trasigt.
Kolla om du kan dela upp spillvattenslangarna så att du kan leda vattnet från respektive säkerhetsventil till varsitt kärl och se varifrån det kommer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle undvika skruvmejsel för att avlufta radiatorerna("elementen"), bättre med riktig elementnyckel t.ex.: http://www.jula.se/search/?query=elementnyckel  Cirkulationspumpen bör vara avstängd när man luftar. Säkerhetsventilen (52) har varit ökänd för droppläckage efter man vridit på den men senare årsmodeller fick 2,5 bars istället för 1,5 bar så det borde vara bättre på er 360P från -07. Är den på 2,5 bar? Expansionskärlet kostar runt 1000-lappen som reservdel sedan är det en del jobb att byta.

Säkerhetsventilen (52) för värmekretsen ska hålla helt tätt normalt, men säkerhetsventilen (47) för varmvattenberedaren kan släppa ut en del om mycket varmvatten används och beredaren sedan fylls på med kallvatten som värms upp och expanderar.

Tack Josth för återkoppling kring bl.a avluftning. Ska följa råden du gett.

Har för övrigt närmare till Classe än Jula.

Undrar därför om denna kan funka till våra radiatorer? (Bild på radiator finns ju ovan)

http://m.clasohlson.com/se/Elementnyckel-kombi/30-8054

Tror det är 2,5 bar på säkerhetsventilen men är inte hemma och kan kolla just nu.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10204
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Den elementnyckeln från Classe fungerar säkert lika bra. Trycket på säkerhetsventilen (52) står på änden av dess vred. Med den nya monteringen nertill på pannan (från årsmodell 2005) får man försöka titta från golvet och uppåt eller använda någon mindre spegel. Expansionskärlet kan man felsöka genom att trycka på stiftet i den bilventil som sitter på sidan. Kommer det då vatten genom ventilen är kärlet trasigt. Kommer det luft är det troligen ok men man bör kontrollera förtrycket i gummiblåsan som normalt ska vara 0,5 bar. Detta ska helst göras med tomt värmesystem men även om man släpper ut trycket så att tryckmätaren står på 0 bar bör det gå bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Säkerhetsventilen (52) har varit ökänd för droppläckage efter man vridit på den men senare årsmodeller fick 2,5 bars istället för 1,5 bar så det borde vara bättre på er 360P från -07. Är den på 2,5 bar?

Yes 2,5 bar.

Tror det är en kombination av att expansionskärlet är trasigt och att påfyllnadsventilen läcker.

Sen finns ett kondensvattentråg under värmepumpens förångare som samlar upp kondensvatten och därifrån går ett avloppsrör ner till spilltratten.
Eftersom frånluftsfläkten sitter före förångaren kan det bli ett litet övertryck här, men du bör kolla avluftsledningen ut från värmepumpen att det är fritt blås där.
Men detta är även väderberoende, om det blåser ute kan det också bli övertryck vid kondensvattentråget.

Till sist så verkar det som att förre ägaren aldrig luftat grejerna, det kan då finnas en hel del luft i radiatorerna uppe, är dessa luftade?
Prova att lufta samtliga radiatorer innan ni börjar provtrycka/felsöka.

Verkar ej vara problem med radiatorerna - har nyss luftat.
Vad menas med att provtrycka? Kollar man då t.ex. om det är problem med någon golvvärmeslinga? Eller kollar man om det är fel ngnstans i FLVP:en?

Den elementnyckeln från Classe fungerar säkert lika bra. Trycket på säkerhetsventilen (52) står på änden av dess vred. Med den nya monteringen nertill på pannan (från årsmodell 2005) får man försöka titta från golvet och uppåt eller använda någon mindre spegel. Expansionskärlet kan man felsöka genom att trycka på stiftet i den bilventil som sitter på sidan. Kommer det då vatten genom ventilen är kärlet trasigt. Kommer det luft är det troligen ok men man bör kontrollera förtrycket i gummiblåsan som normalt ska vara 0,5 bar. Detta ska helst göras med tomt värmesystem men även om man släpper ut trycket så att tryckmätaren står på 0 bar bör det gå bra.

- Elementnyckeln funkade utmärkt. Dock - i samtliga 9 radiatorer på övervåningen - kom det vatten direkt. Ingen luft. Vet inte om jag ska vara nöjd över detta, eller orolig att det är annan problematik.

- Hur mycket ska man trycka in stiftet i expansionskärlet? Ska man använda nåt verktyg? Det hände ingenting när jag tryckte med en nagel. Jag tog då fram en husnyckel jag hade i fickan och tryckte. Då kom det några droppar vatten. Så frågan är vad som menas med "Kommer det vatten är det trasigt" . Ja, det kom ju ett par stackars droppar. Men du kanske menar att det ska flöda fritt med vatten? Det gjorde det inte. Så antingen är kärlet kanske helt då? Eller så tryckte jag för löst. Det som jag tycker talar för problem med expansionskärlet ändå är att jag läst i någon annan tråd att om man efter att ha tömt ur värmesystemet till 0 bar och sedan fyller upp -att om det går snabbt så är det problem med expansionskärlet? Så vad är snabbt? 0 bar till ca 1,5 bar tog ca 10 sekunder.
« Senast ändrad: 23 augusti 2017, 20:56:53 av HelpMe »

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det bara kom vatten från kärlet och ingen luft kan det vara en indikator på att det är sönder kan också vara pytte lite  kondens vatten. Fyll kärlet med 1 bars tryck med cykelpump med manometer och kontrollera vattnets tryck så du har runt 1-1.5 bar vänta några dagar och mät trycket i expansionskärlet och se om det minskar och kolla om du har luft i elementen. Minskar trycket och du har luft i elementen så läcker gummiblåsan luft och du får byta expansionskärlet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om det kommer vatten ur ventilen på expansionskärlet är det trasigt, ventilen sitter inte i botten utan på sidan så ev kondens ska inte rinna ut där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Om det kommer vatten ur ventilen på expansionskärlet är det trasigt, ventilen sitter inte i botten utan på sidan så ev kondens ska inte rinna ut där.

OK -  några små droppar vatten är några droppar för mycket menar du? Med säkerhet är mitt exp.kärl därmed trasigt? Isåfall kanske min serviceman inte bör dyka upp idag, såvida han inte har en sådan reservdel med i bagaget?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, allt tyder på trasigt expansionskärl. Testa att fylla på luft i det. Med lite tur är det tillräckligt tätt för att funka tills du har fått tag på ett nytt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, allt tyder på trasigt expansionskärl. Testa att fylla på luft i det. Med lite tur är det tillräckligt tätt för att funka tills du har fått tag på ett nytt.

Vet inte om jag gjorde rätt nu?... men för ett par dagar sedan gjorde jag enligt följande:

- Tömde med "Säkerhetsventil, värmesystem (52) ner till 0 bar.
- Anslöt en cykelpump med manometer till Expansionskärlet.
- Fyllde luft upp till dryga 0,5 bar. (manometern på Clas ohlson-cykelpumpen visade samma tryck som tryckmätaren på NIBE:n medan jag pumpade upp, imponerande då kanske cykelpumpen funkar ändå;) )
- Fyllde sedan upp systemet till ca 1,5 bar med "Kombinerad påfyllnings- och backventil, värmesystem (49).

Nu har det sedan hållit sig stabilt i flera dagar, aldrig sjunkit ner till 0 igen.

Mina frågor blir nu:
- Kan någon förklara mekanismen varför jag skulle göra detta - och varför det faktiskt stabiliserat sig efter detta?
- Kan utförd åtgärd räcka - dvs att jag inte behöver ta hit någon att byta exp.kärlet? Eller är expansionskärlet ändå trasigt och det enda jag gjort är att ha köpt mig lite tid?
« Senast ändrad: 27 augusti 2017, 07:24:40 av HelpMe »

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här förresten - som tillägg till ovanstående frågor från i morse - en film på att NIBE dukat upp till ett bubbelbad i uppsamlingstratten:

Det verkar alltså komma en del luft från slangen "Kondensvatten, avlopp - fläktlåda (97)".

Det slutar bubbla om man provar stänga fläkten.
Carl N skrev i börja av tråden: "Eftersom frånluftsfläkten sitter före förångaren kan det bli ett litet övertryck här, men du bör kolla avluftsledningen ut från värmepumpen att det är fritt blås där."

Är detta bubblande farligt på något sätt? Eller gör det att NIBE:n jobbar ineffektivt/mer energikrävande?
Behövs åtgärd?
« Senast ändrad: 27 augusti 2017, 12:20:50 av HelpMe »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!