Hej!
Vet inte var jag ska börja. Men jag vore innerligt tacksam om någon orkade läsa igenom - och ännu mer tacksam om någon dessutom hade förslag på lösning(ar)
Är nyinflyttad i 2-plansvilla från 2007 med en NIBE FIGHTER 360P från samma år.
Golvvärme nedre plan och radiatorer övre plan.
Bott i lägenhet tidigare och har därför ingen kunskap om frånluftsvärmepumpar sedan tidigare.
Fick ingen husgenomgång av tidigare ägare, utan har allt eftersom fått ta tag i de bekymmer som uppstått i huset (vilket tyvärr varit en del...).
Nåväl, vid inflytt var pumpen tyst och fin (vilket jag senare förstått beror på att kompressorn inte jobbade).
Tittade som hastigast på displayen och det stod "Sommar" där. Inget felmeddelande eller så. Tänkte inte mer på det just då eftersom vi hade fullt upp med två småbarn och sisådär 150 flyttkartonger. Eftersom det är augusti så var det ju inget nedkylt hus eller dylikt som skvallrade om att det skulle vara något problem med pumpen.
Efter någon dag pratade jag med en granne som har en likadan pump och bad honom komma och visa lite grann hur den funkar.
Han kom över och konstaterade direkt: Hoppsan:0 bar. Han fyllde på så det blev 1,5-2 bar men det sjönk ganska snabbt ner till 0 bar igen.
Därför tömde han (alltså vid säkerhetsventilen, så det kom ut vatten i uppsamlingskärlet/tratten) och fyllde han på flera ggr i rad. Vid ett tillfälle när han tömde ner till 0 bar så small det till - det var väl nån stor luftbubbla eller dylikt?
Efter dessa manövrar höll sig trycket faktiskt stabilt några dagar! Senare har det dock återigen börjat tappa i tryck. Jag återkommer till det.
Först några ord om pumpens ljudnivå:
Innan grannen kom över så tror jag knappt att kompressorn hade jobbat någonting de första dagarna vi bodde i huset. För så fort vi satt tillbaka plåten efter grannens manövrar så började det leva om oerhört. Gick inte att sova på våningen ovanför.
Efter många turer hit och dit så slutade det med att vi hade ett företag här igår som bytte kompressorfötter (vibrationsdämpare av nåt slag). Pumpen blev inte helt tyst, men bättre i alla fall - gick att sova :-)
Idag har pumpen dock återigen haft mycket konstiga saker för sig.
Under natten hade trycket hållit sig ganska stabilt när pumpen varit i Sommar-mode.
Men jag fick i morse ett infall att lägga över den i Vår/Höst-läge så att cirkulationspumpen skulle få jobba (ville se vad som händer)
Då sjönk trycket till 0 bar ganska så snabbt.
Vilket gjorde att jag började fundera - vad är felet? Var försvinner trycket? Jag har inte sett något läckage vid radiatorerna.
Måtte det inte vara i nån golvvärme-slinga!?
Servicekillen igår funderade på om det kunde vara läckande säkerhetsventil?
Dock hade det inte kommit särskilt mycket vatten i uppsamlingskärlet under natten, nån cm bara.
Och så pass lite läckande vatten kan väl inte orsaka ett så stort tryckfall? Eller?
Jag tog faktiskt fram klockan och studerade säkerhetsventilen. Konstaterade då att ungefär var 25:e sekund droppar det några droppar, sedan är det lugnt i ytterligare 25 sekunder och så droppar det ut ytterligare några droppar. Vet inte om detta kan förklara tidigare tryckfall i systemet, eller om några droppar var 25:e sekund är för litet läckage för att kunna förklara dessa tidigare drastiska tryckfall.
Har pratat med en annan granne idag och han vittnade om att ha haft samma problem med sjunkande tryck. Tydligen hade det i hans fall varit nåt slags problem med luft i expansionskärlet? Han hade nåt företag på besök som åtgärdade expansionskärls-problematiken och därefter har han haft bättre tryck. Kan det vara något sådant som spökar även i vår pump?
Åter till i morse: Efter att jag hade ändrat till Vår/Höst-läge i morse så gick jag ifrån rummet en stund.
När jag kom tillbaka var det fullt med vatten i uppsamlingskärlet/uppsamlingstratten plus att det bubblade en massa.
Trodde först att någonting stod och spottade vatten och att det bubblade därför - men när jag kollat instruktionsboken såg jag att bubblorna uppstod kring slangen som heter "Kondensvatten avlopp, fläktlåda".
Det kom alltså inte vatten från den slangen - utan det var luft som blåste ner i redan befintligt vatten.
Vad kan detta bero på? Servicekillen igår fick ju demontera fläkten för att komma åt kompressorn - kan det ha blivit något tjall med fläkten efter detta? Eller ska det kunna komma ner luft i uppsamlingskärlet? Medan uppsamlingskärlet fortfarande var fullt med vatten så provade jag stänga av fläkten - och då slutade det bubbla. Så det finns ju ett orsakssamband med fläkten.
(Sen är ju frågan varför det plötsligt hade fyllt på sig med vatten i den där uppsamlingstratten...)
Under dagen har trycket legat kring 0,5-1 bar (varierat).
Efter ett bad nu under eftermiddagen gick jag ner och kollade: 0 bar!
Jag hade då is i magen och ville se vad som händer.
Och mycket riktigt: Nån timme senare var trycket på 1 bar!? Utan att jag hade gjort något.
Jag som gick och trodde att om trycket väl är på 0 bar kan det inte jobba sig upp igen av sig själv - trodde man behövde "fylla på" med kranen. Men tydligen kan pumpen klara av detta själv? Vad är problemet!? Expansionskärlet?
SAMMANFATTNINGSVIS:
- Ska det kunna komma luft i slangen som heter "Kondensvatten avlopp, fläktlåda"? Har inte sett det innan vi bytte kompressorfötterna igår, så frågan är om det blivit något fel efter det?
- Stora variationer i arbetstrycket. Vad kan det vara? Expansionskärlet? Läckage i säkerhetsventil? Läckage i nån golvvärmeslinga? Nåt annat?
- Ska ha hit en ny person för översyn på torsdag och han pratar om att "Provtrycka systemet".
Vad innebär detta?