0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kollade lite snabbt på gaspriserna och de ligger kring 70-80 öre/kWh.Elpriset är ungefär samma, men man får lägga på elnätsavgiften på detta.Jag skulle nog börja kolla på en värmepump, men fundera gärna vilken sort ni ska ha?Finns en hyfsat stor tomt så är kanske jordvärme ett alternativ?
Eftersom ni i Skåne knappt har någon vinter tycker jag att en L/V VP är ett nog så gott alternativ. Det som kan vara lite problem kan väl vara ljudet, så att grannar inte störs. Men med en VP som är så pass stor att den normalt inte behöver gå på max borde det fungera.
Och kom ihåg att för en köpt el kWh, så får du ut minst 3 kWh värme medans en köpt kWh gas ger knappt en kWh värme.
Bor strax norr om dig, men har inga möjligheter till att borra. Enda anledningen att borra för mig (om det gått) hade varit för frikyla. En nyare LVVP för inte mycket ljud, har fönster öppet vid min och märker inte av den. Mitt nya Miele-kylskåp låter mer
OK, om man räknar mellan tumme och pekfinger på ett hus i skåne byggt 72 med 160 m2 så skulle jag gissa att max effektbehov är ca 8 kW, i så fall tror jag på en storlek större värmepump om du tar en inverter.
I en värmepump betyder "inverter" kort o gott: Varvtals-styrd kompressor = Varierbar värme-effektBegreppet inverter används för omvandlare från likström till växelström. Man brukar säga att det är DC-motorer (DC = likström) i kompressorerna, men det är missvisande. Det är i praktiken 3-fas växelströms-motorer. Men dom drivs av likström, som omvandlas till växelström - med hjälp av en "inverter". Anledningen till allt omvandlande från vägguttagets växelström, till likström, tillbaka till växelström, är att det enda effektiva sättet att ändra varvtalet på en växelströms-motor, är att ändra frekvensen. Då måste man ta omvägen via likström, för att sedan "skapa" ny växelström med den frekvens man vill ha.
Kompressorn är inverterstyrd, allt inbyggt och klart
De modeller som har det, har det helt enkelt. Ingår, kan inte eftermonteras