Jeg holder på å bygge hus og har planer om å benytte Nibe F1255 som oppvarmingskilde. Ser det er en del her inne som har denne pumpa så tenkte det var greit å legge ut mine planer her for å se om noen har noen gode råd på veien mot et vellykket varmeanlegg.
Huset har et oppvarmet areal på 260m2. I 1.etasje er det 20mm rør nedstøpt i gulvet, i 2.etasje blir det 16mm rør i spon med varmefordelingsplater. Bad og vaskerom i 2 etasje er 50mm påstøp. Jeg skal kjøre frikjøling med 1 viftekonvektor i taket i hver etasje.
For å gjøre det hele litt mer komplisert skal også garasjen varmes opp med 2 viftekonvektorer som jeg tenkte å kjøre på lavtemp. Garasjen er 100m2 med 40m2 loft i tillegg. Plata til garasjen er allerede støpt etter samme prinsipp som huset, bare med 15cm isolasjon i gulvet. I veggene blir det 15cm isolasjon og i taket 25mm tenker jeg. Det er lagt opp 25mm preisolert PEX ut til garasjen. Det blir innlagt vann og toalett i garasjen, så tanken er å holde minst ca 12 grader i garasjen gjennom vinteren.
Borehull på 210m er allerede borret. Etter noen samtaler med Nibeimportøren så har jeg kommet fram til at jeg bør gå for 3-12kW versjonen av Nibe F1255. Versjonen på 1,5-6kW kunne jeg også bruke om jeg låste den opp til 8kW. Ifølge ABK så ville det være litt hipp som happ hvilken jeg brukte.
Tenker å kjøre med 110l akkumulatortank og 110l varmtvannsbereder i tillegg. Har kikket på Høiax sin fX serie som er veldig slanke. Har litt utfordringer med plassen hvis jeg skal ha vanlige runde.
For å styre det viftekonvektorer, gulvvame og til dels pumpa tenker jeg å benytte KNX.
- Bør jeg hente ut kjølinga før eller etter varmepumpa?
- Har jeg tenkt rett i forhold til å koble opp 4 varmekilder med tanke på ventiler osv?
Har foreløpig skissert opp installasjonen slik. Tar gjerne mot råd og tips.