Hej,
Min pappa bjöd ut en begagnad (luft)värmepump (gratis) (Mitsubishi, MSZ-FD25VA) när de i stället bytte till jordvärmepump.
Lönar det sig att installera den begagnade pumpen? Årsmodellen är ca 2009 och den har skötts bra. Dammsugits och putsats med 2-3 månaders mellarum. Någon menade att det inte lönar sig att ta en gammal utan att tekniken utvecklats så pass sedan 2009 att man bör ta en ny.
Installationen hamnar jag givetvis att betala.
Huset är ett ca 170 kvadrats enplans-egnahemshus med elburen golvvärme + vedeldad lagrande spis som vi eldar i 1-2 ggr/dygn från oktober till april. Totala elförbrukningen (värme, varmvatten alla elektriska apparater/belysning/minireningsverk/garage) har legat mellan 15.000 - 16.000 kWh / år.
Ena ändan av huset har öppen planlösning där kök och vardagsrum är ett stort utrymme på ca 78 m2. I andra ändan finns sovrum, badrum osv. Den lagrande spisen står mitt i detta utrymme.
Ang placering:
https://3.bp.blogspot.com/-JKOeCzxqSP8/Uk7itnOkMvI/AAAAAAAABY4/IJmUVaU7sB4/s1600/WP_20131004_044.jpgMin pappa tycker att pumpen borde installeras på väggen till höger så att den skulle blåsa in i korridoren. Jag själv skulle placera den
i vardagsrummet på väffen "uppåt" så att den skulle blåsa mot köket.
Det som krånglar till det hela är spisens inverkan(?) samt friskluftens rörelse genom huset. Tilluften kommer in genom tilluftsventiler vid fönstren och rör sig sedan mot badrummet. Man bör väl undvika att pumpen blåser mot luftströmmarna?
Ritningen skiljer sig från verkligheten såtillvida att spisen står vänd mot höger (inte mot vänster). Det finns inte heller någon vägg mellan "BRASR" och "VR" (dvs "ovanför" spisen) utan väggen är i stället mellan "BRASR" och tamburen nedanför. BRASR "öppnas alltså högerut, inte neråt.
Tanken skulle vara att placera pumpen på ytterväggen så att man bara behöver göra en kort genomdragning.