0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja rätt modell för era/fastighetens förutsättningar är det man måste gå på.Ett välkänt märke och en bra återförsäljare / montör är lika viktigt så den blir rätt placerad och korrekt installerad.R410 eller R32 tycker jag inte ska avgöra valet, såvida ni inte söker just ett miljövänligare köldmedium.Kompressorgaranti är lite spel för galleriet, extremt sällsynt att kompressorn rasar mellan år 5-10 på ett välkänt märke och modell för vårat klimat.Är det något konstruktionsfel så rasar den med största sannolikhet inom första året/åren och inte efter 6 eller 7 år.
Jag skrev om kompressorn och dess längre garanti så jag vet inte varför jag skulle tala emot mig självTex fläktmotorer, givare och kretskort är betydligt vanligare att dom strular efter den "vanliga" garantin på 5år så har man en heltäckande garanti på 10 år så skulle det vara betydligt vettigare än enbart en kompressorgaranti. Kan i och för sig bara tala för dom märken och modeller vi sålt och andra märken kanske har stora problem med Kompressorer mellan år 5-10 så då kanske det är motiverat.
CKP5 hade stora problem med kompressorn, dessa har du ju sålt så du vet det. Tror dessa kunder hade varit glada i mer än 5 års kompressorgaranti./D
Har hört om siffror där iaf 95% av samtliga värmepumpar som fick H16 fel fick utomhusdelarna utbytta under garanti.Övriga 5% var kunder som ej hade haft några problem eller som inte upptäckt det. Men samtliga kunder fick information om utbyte.Panasonic tog hit tekniker från Japan som satt och byggde om utomhusdelar på löpande band.Det ser jag ju som att Panasonic tog ett jäkla ansvar, det handlade ju om tusentals enheter... Vi kan väl tänka oss att det kostade dem fruktansvärt mycket pengar? Men gjorde det ändå.Sen hände detta för 10-15 år sedan, dra upp gamla historier... Använda andras "olycka" till ens egna "glans" det är snyggt det!Så lång garanti som möjligt är väl alltid bra, men motivera det på rätt sätt...
Sorry VP-News då tråden spårade ur lite