0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tågråttan, jag kommer inte ihåg varken nicken jag hade eller lösenordet och kommer inte åt gammal e-post eller kontot öhtska kolla lite och se om jag hittar nåt gammalt inlägg så löser det sig väl.Har tyvärr haft olika nickar i olika forum.
Det är själva fenomenet energideklaration jag är kritisk till, inte det exakta utförandet i ditt hus.
Tyvärr så blir många av oss inte imponerad av påstådda utbildningar och påstådda kvalifikationer utan man förtjänar under tid respekt med hjälp av sitt beteende.
För att alla ska fatta vad vi talar om:F = EP är > 180 - ≤ 235 procent av kravet för en ny byggnad.Kraven för nya byggnader är hårda numera vilket gör att de flesta byggnader som är mer än 10-15 år hamnar i energiklass F eller G.Eldriven uppvärmning räknas i många fall upp med faktor 2,5 om jag minns rätt såsom värmepump, dvs drar pumpen 4000kWh räknas det upp till 10000kWh eftersom det är klimatskal i första hand som ska godkännas.De senaste reglerna säger även att förbrukningar ska normaliseras så om man bor ensam i ett hus och har 18 grader ska energin räknas upp till ett normalt brukande om 21 grader och troligen ca 4 personer.Sedan vad gäller kostnader så ligger många större företag på mellan 800-1200:- per timma + moms.Räknar man då en timma på plats, en timma för resa och en timma för rapport (troligen mindre tid på plats och mer för rqpport) så hamnar man på 2400-3600:- + moms om 25% + bilersättning om 50-75:- per mil.De mindre ensamföretagarna vi arbetade med la sig på 400-500:- per timma + moms och ibland fri resa om det var inom tätort. Men det var mer än 5 år sedan nu.
Jag kan även tala om att alla dina 125 inlägg under ditt g:a nick finns att läsa om man så vill.Och jag har inga problem med läsförståelse, orkar du så kan du ju lusläsa mina inlägg och sedan kan vi diskutera om jag kan läsa eller ej
Då kan jag upprepa det, jag tyckte att du hade en mycket otrevlig ton i dina inlägg. Om du inte förstod det i mitt tidigare inlägg kanske det är du som har problem med läsförståelsen .
Mitt syfte var att få dig att ändra "tonläge", och om jag är seriös nog för att motivera min fortsatta medverkan på forumet lämnar jag till moderatorerna att avgöra.Tål man inte "kritik" så ska man kanske inte medverka i ett offentligt forum, bara en tanke.