0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2000 hektar i jämtland kan nog vara billigare än 50Ha i södra sverige... nä visst kostar det att avverka osv, jag räknar med netto på 350-400:-m3 vid min första avverkning, sen skatt på det såklart
Det beror på hur man räknar, enligt vissa personer. T.ex. Byggde kommunen nu en 1MWh flis pannecentral. Har inte sett totalkostnaden ännu men minst 15 miljoner kr. Ända sedan bygget började har olja varit billigare än flis, oljepanna finns och fungerade. Så hittills helt idiotiskt köp. Men kommunen är nöjd.Vi har en hel del åretrunt växthusanläggningar här. De drar givetvis kopiösa mängder energi. Finska staten har nu då kommit på den briljanta idén att ett företag får köpa in torv till ett visst värde till en lägre skattekostnad. Går företaget över gränsen måste företaget betala betydligt högre skatt på hela beloppet, stora summor! Men eldar de med flis så behöver de inte betala högre skatt.Om jag sen skulle bygga en pannecentral fastän jag haft "gratis" ved är svaret absolut inte.
Men då säljer du det inte som brännved i alla fall har inte koll på vad brännveden ligger på men gissar på runt 200kr fub och sen ska man betala avverkningen plantering och gissningsvis 30% i skatt.
Det var andra priser förr. Ville man köpa en ny bil for man till skogs och tog ned några träd. Idag blir det många träd.Min farfars far sparade en bit fullvuxen skog som skulle avverkas om han behövde pengar snabbt. Längesen han dog, men ifjol höggs den ned. Skulle varit intressant att veta hur stor skillnad det var mellan priset då och nu.
brännved som du nämner är bara rötved, och den brukar ligga på 100:- efter avverkningskostnaden. så det stämmer nog.däremot kan lövet ingå i totalpriset per m3 beroende på hur man vill ha det.hade en virkesköpare hos mig igår, lät som nånstans kring 400:- netto beroende på vilka bestånd vi tar ner...sen är skatten minst 30%, ofta närmare 50% i EF om man inte har koll på sin deklaration och kan räntefördela hela beloppet
Löv i alla fall björk och asp är det ju rätt hyffsat betalt för och med 400 i netto då räknar han med att det ska bli en vanlig avverkning där mycket blir timmer sen massa ved och sist normalt väldigt lite blir brännved. Har du inte koll och kan räntefördela åker du på arbetsgivaravgift ca 30% + vanlig inkomst skatt 30-50% enligt skatte tabell.
några träd... det tror jag inte på, några travar möjligtvis... sen är det nog skatten som är den största boven här i landet..
som jag skrev har jag precis köpt skiftet, eller iaf skrivit köpekontrakt. det är alltså inte riktigt klart ännu.då kan man heller inte ha någon räntefördelning eftersom det är år1 och fördelningsutrymmet beräknas på årets ingående värden.men jag har rätt bra koll på deklarationen, så troligen kommer jag klara mig på 30% OM jag får något överskott, man kan ju köpa rätt mycket på "firman" med i enskild firma är det egenavgifter och skatt brukar bli mellan 40-50% (om man inte kommer upp i en rejäl inkomst och får betala statlig skatt)
Man kan ta över räntefördelningen om det finns nån men då kanske man måste köpa hela verksamheten det har jag inte koll på.
jag gissar att du menar s.k. positiv rtefördelning....där du flyttar vinsten ifr näringsverksamhet till kapital.......om du har pröjsat skogen med privata pengar........eller...?