Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur reagerar en värmepump pÃ¥ "hög" temp pÃ¥ värmeretur?  (läst 1326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gräsanden

  • Gäst
Gräsanden
Hur reagerar en värmepump på "hög" temp på värmeretur?
« skrivet: 10 juli 2017, 18:01:05 »
Klurar på att docka en LVVP på mitt befintliga ved/ack-system.
Koppla in värmepumpen mellan nuvarande shunt och radiatorer ( shunt- LVVP - Radiatorer - shunt/tank) samt att dra nuvarande varmvatten ut från acktank till vatten in på värmepump (förvärmer med det som finns i tank,spillvärme eller liknande).

Det jag ser framför mig att när jag sen behöver elda (istället för elspets) nån gång då och då kommer jag låta shunten öppna och vattnet leds fortsatt igenom innedelens värmesida. Kommer den slå bakut? Går det att istället sätta driftprio på 0% värme i så fall? På så vis kommer jag inte behöva massa omställningar utan det är bara att starta upp panna och nuvarande shuntautomatik.

Jag kan dessutom om det krävs, manuellt ställa upp shunten så att returen eller del av går via tank och det blir en slags arbetstank tänker jag.

Skulle jag sen komma till sitsen att vedpannan ger upp så är det en väldigt liten omkoppling som kvartstår för att köra enbart VP-drift.

Synpunkter?
Ska jag lägga upp en bild på hur jag menar?

Tack på förhand alla ni kunniga.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Normalt bryr sig inte en vp om tempen så länge tempen ligger inom drift området som vp har. Man brukar ofta koppla in lvvp före shunten på returen som kommer från rad behöver man då spetsa får vp höja tempen det den klarar och sen höjer man nån grad till genom att öppna shunten lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Gräsanden

  • Gäst
Gräsanden
SV: Hur reagerar en värmepump på "hög" temp på värmeretur?
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2017, 18:47:19 »
Jag är med!

Min avsikt är att inte hålla någon temp i acktank normalt sett utan ska det spetsas så kan värmepumpen roa sig med att bara hålla reda på varmvattnet. (vilket den knappt heller behöver då jag eldar för uttemp från acktank på varmvattnet är 55 grader efter blandningsventilen.
Men blir det inte bekymmer med att ha cirkpumpen (som ju sitter i innedelen) på returen före shunt?

Normalt sett har jag svårt att tro att jag får mer än 50 grader i framledning ut från tank, då ska det vara kallare än -25 här nere i Skåne och det har jag inte sett många gånger (mitt värmesystem är av "lågtemp" gissar jag).

Vad tros om "förvärmning" av tappvatten via nuvarande VV-batteri i acktanken?

Sen är ju frÃ¥gan, Bosch, Mitsubishi, Nibe, Panasonic.... Bedömt är  mitt värmebehov 55kwh/m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har du shunten helt stängd och låter vp sköta värmen blir det ingen cirk i tanken och ingen förvärmning heller men du kanske kan ha lite öppet men då beror det på hur vedpannan är inkopplad kan bli rätt stora förluster beroende på inkoppling. Cirkpumpen får inga problem att shunten är stängd då cirkulerar den enbart genom rad och inne delen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!